Internationale verdragen voorrang op het interne recht

RestUnknown
Topic Starter
Berichten: 28

Internationale verdragen voorrang op het interne recht

#1 , 07 aug 2011 11:46

Herexamens...

In mijn cursus staat op de ene pagina => een wetgever mag door een wet waarmee het verdrag instemming verkrijgt, de Grondwet niet impliciet wijzigen. Het internationaal recht verleent de Staten niet de bevoegdheid om verdragen te sluiten die strijdig zijn met hun Grondwet.

Op de volgende pagina staat dan => Het HvC gaat ervan uit dat internationale verdragen uit hun aard voorrang hebben op het interne recht, zelfs op de Grondwet.

Dus als dat internationale verdrag een bepaling bevat die strijdig is met de GW, dan nog moet België dat verdrag toepassen? Maar uiteindelijk moet dat verdrag toch geratificeerd worden en dan wordt er toch met een wet ingestemd die de GW wijzigt?
Want er zijn 3 mogelijkheden:
- weigeren in te stemmen of te bekrachtigen
- voorbehoud
- herziening GW

Dus kan België eigenlijk nooit weigeren om in te stemmen? En wat haalt voorbehoud dan uit als het verdrag toch voor gaat?


Ik slaag sowieso alles door elkaar, maar het is het enigste stuk van de cursus waar ik kop noch staart aan kan vinden en maar niet in slaag om het te snappen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 aug 2011 09:53

Als het nog niet te laat is.
De Raad van State zegt dat er eerst een GW-herziening moet gebeuren vooraleer er kan ingestemd worden met het verdrag.
Het HvC stelt inderdaad dat internationale verdragen altijd voorrang hebben.

Twee verschillende visies :-)

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”