landbouwgrond of bewoning?

eylis
Topic Starter
Berichten: 8837

landbouwgrond of bewoning?

#1 , 01 sep 2019 16:54

Een hersenkraker voor de kenners. Btw Dit is géén studietaak, maar een reële situatie 8_)

Ik koop een woning in een landelijke omgeving.
De woning heeft achteraan een grote tuin die grenst aan (waardevol) agrarisch gebied. Bij nazicht op het kadaster blijkt de grond van de woning te bestaan uit 4 percelen: A met bestemming woning, B met bestemming tuin.
C en D die achteraan grenzen aan landbouwgronden, hebben zelf als bestemming landbouw en kleine veeteelt.

Nu geldt voor bewoonde kom het plaaterlijke gemeentelijk reglement dat men op zondag geen aangedreven machines mag gebruiken(grasmachines, boormachines, elektrische zagen etc...)

(Het gebruik in open lucht van houtzagen, grasmaaiers of andere
werktuigen aangedreven door ontploffings- en/of elektrische
motoren, is toegestaan tussen 07.00 en 22.00 uur.
Op zon- en feestdagen is het gebruik hiervan verboden.
Dit artikel is niet van toepassing voor de normale exploitatie van
landbouwgronden.


Begrijp ik hieruit dat op percelen C & D op zon- en feestdagen wél met elektrisch aangedreven machines mag gewerkt worden ter onderhoud van bijvoorbeeld gewassen, bosschage etc?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 sep 2019 16:59

Een normale exploitatie van landbouwgrond veronderstelt m.i. exploitatie door een landbouwbedrijf.
Anders zou er gewoon staan: behalve op landbouwgrond.

Het is niet enkel de aard van de grond die bepalend is, maar vooral de kwalificatie van degene die de bewerkingen uitvoert.
Zo begrijp ik die tekst ....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Topic Starter
Berichten: 8837

#3 , 01 sep 2019 17:07

Thnx Thomas, lijkt me te kloppen. Anderzijds vraag ik me af of "exploitatie" persé professioneel moet gebeuren? Een eigenaar van een landbouwgrond exploiteert zijn grond toch ook als hij/zij daar de vruchten van plukt of er dieren op houdt voor eigen gebruik? Het lijkt me dat de tekst daarom niet zwart/wit uitsluit dat ook privépersonen kunnen exploiteren?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 sep 2019 17:13

"Deze verbodsbepalingen zijn meestal niet van toepassing op landbouw- en bosbouwmachines die aangewend worden voor de normale exploitatie van een bedrijf."

bron: https://www.boerenbond.be/kenniscentrum ... achtlawaai
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Topic Starter
Berichten: 8837

#5 , 01 sep 2019 17:23

@thomas. De nuance zit 'm in het feit dat de tekst van het plaatselijk gemeentelijk reglement niet vermeldt dat de landbouwgrond door een landbouwbedrijf ge-exploiteerd moet zijn, in tegenstelling van je tekst van de boerenbond. Ik stap eens binnen bij het gemeenteloket. thnx voor de info.

Terug naar “Landbouw recht”