ondersteuningsvraag VAPH geweigerd

ivdh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ondersteuningsvraag VAPH geweigerd

#1 , 23 okt 2018 20:11

Betreft: woonopvang (nachtopvang) van mentaal gehandicapte broer.
Aanvraag om mijn 45-jarige broer met Downsyndroom permanente opvang te kunnen geven in een home voor mentaal gehandicapten (dringende noodsituatie).
De aanvraag bij VAPH werd geweigerd. Wij gingen in beroep en het werd een 2de maal geweigerd (definieve weigering).

Echter, broer kan écht niet thuis logeren. Dit wordt duidelijk aangetoond in diverse medische verslagen (ter beschikking).
De veranderde gezondheidstoestand van mijn bejaarde ouders laat dat niet toe, hetgeen duidelijk blijkt uit de medische verslagen (ter beschikking).

- 2 januari 2017 : persoonvolgend budget 18.077,64 euro of 22,12 personeelspunten (bestedend bij dagcentrum)
- weigering ondersteuningsvraag VAPH oktober 2018 :
... erkent uw moeilijke....dat de aanvraag niet beantwoordt aan de criteria van de definitieve noodsituatie...:
...-verandering is niet onvoorzienbaar...waren te voorzien in uw sociale context.
...-sociaal netwerk is niet weggevallen...
...-alternatieve oplossing of reguliere crisisopvang mogelijk (RTH), algemeen welzijnswerk...
N.a.v. het negatief advies van de heroverwegingscommissie besluit het VAPH om u geen persoonsvolgend budget via de procedure noodsituatie toe te kennen.
Dit is een definieve beslissing.

Gelukkig zit broer recent in prioriteit 1 (hoogste), waardoor de wachttijd momenteel minder dan 3 jaar is.
Desalniettemin overwegen wij om verdere stappen te ondernemen, want de gezondheidstoestand van zowel mijn ouders als van broer laat deze situatie niet toe.
(Ik mag er niet aan denken wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Ook mentaal is deze heisa met het VAPH heel zwaar voor mijn ouders, die zich zo al schuldig genoeg voelen omdat ze wel willen voor hem zorgen, maar het gaat niet meer).

Uiteraard proberen we positief te blijven, dat hebben we van broer geleerd; "sommige mensen maken de wereld mooier, gewoon door er te zijn".

Mijn vraag concreet: 1/ loont het de moeite om gerechtelijke stappen te ondernemen tegen een overheidsinstelling?
2/ zou de gerechterlijke procedure minder lang duren dan zijn huidige wachttijd (<3jaar)?
3/ zou een gerechterlijke procedure mijn ouders nog extra belasten? (moeten zij erbij aanwezig zijn?)

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding