Tandarts

Kn1989
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tandarts

#1 , 17 dec 2023 04:19

Hallo,

Ik ben een tijdje terug naar de tandarts geweest, conclusie: tandextractie kies, allemaal goed en wel. Tandarts zegt dat ik een brug moet laten plaatsen over de ontbrekende kies. Kostenplaatje 2700 euro, vraagt hier onmiddelijk 300 euro voorschot voor. Ik ga terug voor controle en zeg gho, het is me toch wat duur nu voor de moment (eindejaar, verbouwingen ect...) Kan ik dit een jaar uitstellen? Waarop tandarts zegt : neen dit kan niet, en hij maakt de mal. Ik voel me een beetje tegen de muur gezet. Kan een tandarts je 'verplichten' een behandeling te ondergaan terwijl je aangeeft dit nu niet te kunnen betalen? Die 300 euro voorschot krijg ik ook niet terug.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12859

#2 , 17 dec 2023 09:36

In principe bent u het voorschot inderdaad kwijt als u eenzijdig annuleert.

Voor het overige kan het zijn dat dit geen jaar kan wachten omdat de tanden zonder brug te veel gaan verplaatsen, maar de tandarts zou dit duidelijk moeten communiceren.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 17 dec 2023 12:45

U laat weten aan de tandarts dat u een second opinion gevraagd heeft bij een academische praktijk en dat het advies was dat er geen urgente medische noodzaak is om de brug nu te plaatsen. Dat de tanden zich wellicht wat verplaatsen, maar zonder verregaande gevolgen.

Dat u aldus graag de volledige informatie gekregen had van hem en in dat geval niet meteen toegestaan had de voorbereidingen nu te laten starten.
U vraagt uw voorschot vriendelijk en formeel terug.

P.s: U bent niet verplicht aan de tandarts te melden bij welke praktijk u een second opinion hebt gevraagd. Dat is zijn zaak niet.
Ter info; er zijn inderdaad nogal wat tandarten die "vlotjes overtuigen" om tandprotheses te laten plaatsen...Daar verdienen ze nu eenmaal het beste op. En neen, het is geen ramp als tanden zich een beetje "herplaatsen" Dat doen ze heel hun leven door.

Reclame

LeenW
Berichten: 12859

#4 , 17 dec 2023 12:55

U laat weten aan de tandarts dat u een second opinion gevraagd heeft bij een academische praktijk en dat het advies was dat er geen urgente medische noodzaak is om de brug nu te plaatsen. Dat de tanden zich wellicht wat verplaatsen, maar zonder verregaande gevolgen.

Dat u aldus graag de volledige informatie gekregen had van hem en in dat geval niet meteen toegestaan had de voorbereidingen nu te laten starten.
U vraagt uw voorschot vriendelijk en formeel terug.

P.s: U bent niet verplicht aan de tandarts te melden bij welke praktijk u een second opinion hebt gevraagd. Dat is zijn zaak niet.
Ter info; er zijn inderdaad nogal wat tandarten die "vlotjes overtuigen" om tandprotheses te laten plaatsen...Daar verdienen ze nu eenmaal het beste op. En neen, het is geen ramp als tanden zich een beetje "herplaatsen" Dat doen ze heel hun leven door.
Ik zou toch oppassen met dit soort advies, u hebt m.i. noch de specifieke dossierkennis, noch de nodige diploma's om te oordelen dat er geen medische noodzaak is voor de brug te plaatsen.

Wat uiteraard niet wegneemt dat een second opinion vragen hier nuttig kan zijn. Alleen gaat deze tandarts dit ook niet gratis doen.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 17 dec 2023 14:43

Een second opinion zal ook uitwijzen dat de ideale periode voor het plaatsen van een definitieve brug minstens enkele maanden nà extractie gebeurt. De arts kan nooit vooraf inschatten hoeveel bot-slinking er zal optreden na de extractie. (en die treedt altijd op) Dus aan een (te) snel geplaatste brug zal na een aantal maanden weer gesleuteld moeten worden (lees: kosten gemaakt) Natuurlijk maakte de tandarts al snel de mal. Dat maakt dat u (of u nu, of over 4 maanden) de brug laat plaatsen, hij u al vast als klant heeft.
Bekijk ook de prijzen bij verschillende tandartsen of academische praktijken. Het verschilt vaak énorm....

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2023 19:19

Hallo,

Ik ben een tijdje terug naar de tandarts geweest, conclusie: tandextractie kies, allemaal goed en wel. Tandarts zegt dat ik een brug moet laten plaatsen over de ontbrekende kies. Kostenplaatje 2700 euro, vraagt hier onmiddelijk 300 euro voorschot voor. Ik ga terug voor controle en zeg gho, het is me toch wat duur nu voor de moment (eindejaar, verbouwingen ect...) Kan ik dit een jaar uitstellen? Waarop tandarts zegt : neen dit kan niet, en hij maakt de mal. Ik voel me een beetje tegen de muur gezet. Kan een tandarts je 'verplichten' een behandeling te ondergaan terwijl je aangeeft dit nu niet te kunnen betalen? Die 300 euro voorschot krijg ik ook niet terug.

Alvast bedankt
U hebt het recht om de behandeling te weigeren (art. 8, par. 4, eerste lid Wet Patiëntenrechten) met de daaraan gekoppelde terugbetaling van het voorschot. Wel moet de zorgverlener u informeren over de eventuele gevolgen van die weigering ((art. 8, par. 2 Wet Patiëntenrechten).
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2023 09:08

Hallo,

Ik ben een tijdje terug naar de tandarts geweest, conclusie: tandextractie kies, allemaal goed en wel. Tandarts zegt dat ik een brug moet laten plaatsen over de ontbrekende kies. Kostenplaatje 2700 euro, vraagt hier onmiddelijk 300 euro voorschot voor. Ik ga terug voor controle en zeg gho, het is me toch wat duur nu voor de moment (eindejaar, verbouwingen ect...) Kan ik dit een jaar uitstellen? Waarop tandarts zegt : neen dit kan niet, en hij maakt de mal. Ik voel me een beetje tegen de muur gezet. Kan een tandarts je 'verplichten' een behandeling te ondergaan terwijl je aangeeft dit nu niet te kunnen betalen? Die 300 euro voorschot krijg ik ook niet terug.

Alvast bedankt
U hebt het recht om de behandeling te weigeren (art. 8, par. 4, eerste lid Wet Patiëntenrechten) met de daaraan gekoppelde terugbetaling van het voorschot. Wel moet de zorgverlener u informeren over de eventuele gevolgen van die weigering ((art. 8, par. 2 Wet Patiëntenrechten).
Verzoek de tandarts om terugbetaling van het voorschot. Bij gebreke daaraan, u klacht zal indienen bij de controle-toezichtcommissie op de praktijkvoering in de gezondheidszorg en de Federale ombusdman voor de Rechten van de Patiënt.

Federale Commissie voor toezicht op de praktijkvoering in de gezondheidszorg
https://www.vlaanderen.be/organisaties/ ... ctgegevens

De federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt”
//www.health.belgium.be/nl/de-federale-om ... nt#contact
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 dec 2023 10:10

U laat weten aan de tandarts dat u een second opinion gevraagd heeft bij een academische praktijk en dat het advies was dat er geen urgente medische noodzaak is om de brug nu te plaatsen. Dat de tanden zich wellicht wat verplaatsen, maar zonder verregaande gevolgen.

Dat u aldus graag de volledige informatie gekregen had van hem en in dat geval niet meteen toegestaan had de voorbereidingen nu te laten starten.
U vraagt uw voorschot vriendelijk en formeel terug.

P.s: U bent niet verplicht aan de tandarts te melden bij welke praktijk u een second opinion hebt gevraagd. Dat is zijn zaak niet.
Ter info; er zijn inderdaad nogal wat tandarten die "vlotjes overtuigen" om tandprotheses te laten plaatsen...Daar verdienen ze nu eenmaal het beste op. En neen, het is geen ramp als tanden zich een beetje "herplaatsen" Dat doen ze heel hun leven door.
De geldhebzucht onder zorgverleners loopt de spuigaten uit. Dit vormt een smet op de gehele gezondheidszorg.
.

Kn1989
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jan 2024 15:46

Hallo, Dank jullie voor de snelle antwoorden .
Ik heb ondertussen contact gehad met de tandarts met als reactie dat ik mijn voorschot niet terug kan krijgen aangezien de annuleringskost van mijn afspraak hoger zou liggen dan die 300€ voorschot die ik heb betaald.. ik heb dus ook besloten om toch een klacht in te dienen bij de Ombudsdienst. Zeer jammer, maar ik denk dat ik toch maar opzoek ga naar een nieuwe tandarts.

Dankjewel allemaal voor de hulp

Groetjes k

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jan 2024 15:18

Ik raad je aan om nu zo onopvallend mogelijk een kopie van je medisch dossier te vragen om je juridisch in te dekken. Als hij vraagt naar de reden (in principe hoef je hiervoor geen reden op te geven), kun je gewoon zeggen dat je graag voor jezelf ook een dossier aanlegt. Dit om te voorkomen dat de tandarts nadien nog aanpassingen zou doorvoeren, mocht de zaak hoger oplopen.
.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”