Voel me wat oneerlijk behandeld door leerkracht

Deleeuw16
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voel me wat oneerlijk behandeld door leerkracht

#1 , 01 feb 2019 23:37

Beste forumleden,

Ik zit nu in 4e jaar secundair onderwijs en heb autisme. Dit jaar heb ik een nieuwe leerkracht fysica die ook mijn klastitularis is. Hij is een goede man, maar soms probeert hij té goed te zijn. Hij is erg perfectionistisch. Hierdoor haal ik soms weinig op toetsen bij hem (nog nooit gebuisd maar wel soms net 50%). Dat is vaak omdat hij altijd een manier zoekt om niet alle punten te moeten geven op een bepaalde vraag, en gewoonweg géén punten geeft ookal klopt een deel van je antwoord. Maar vanaf een bepaald moment werd het nog erger. Ik wou iets uit mijn rugzak pakken, maar drukte met de onderkant van mijn hand per ongeluk tegen een vd knopjes van mijn gsm, daardoor maakte mijn gsm een geluid. Dat hoorde hij. Ik wou het proberen uitleggen maar hij wou duidelijk niet luisteren en zei dat ik mijn gsm ‘stil’ moest zetten en moest afgeven. 1, hij stond al stil en 2 ik kon er helemaal niets aan doen. Ik had erg veel zin om daarop te reageren, maar ik gaf mijn gsm gewoon direct met tegenzin af. Na de les vroeg ik om erover te praten. Nu luisterde hij wel, maar geloofde me duidelijk niet en zei dat hij er geen drama over wou maken? Ik wou het niet dramatiseren, ik wou gewoon voor mezelf opkomen en uitleggen dat ongelukken nou wel eens geveuren. Maar dat begrijpt hij duidelijk niet. Ik weet dat hij als leerkracht boven mij staat, maar niet luisteren naar mij en me wantrouwen denk ik dat er wel wat over gaat, en vooral ook mijn gsm moeten afgeven voor zoiets. Ik denk dat hij gewoon moet weten dat iets zoals een ‘perfecte’ wereld of mens niet bestaat. En ook dat je niet misbruik moet maken van het feit dat je hoger staat dan leerlingen. Zou hij zo doen door mijn autisme (dat gevoel krijg ik wel)? Hoe hij doet vind ik niet oké, en als een 15-jarige met autisme durf ik dat te zeggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 02 feb 2019 00:13

1) De punten kan hij geven zoals hij wil, zolang het objectief en consequent is. Het is perfect mogelijk om voor een half juist antwoord geen punten te geven.
2) Het gedoe met de gsm, tja u stoorde onbewust zijn les. Ik snap dat de intentie er niet was, maar vanuit zijn standpunt kan hij dat niet zien.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2019 00:14

Ik denk niet dat die leraar zo reageert omdat je autisme hebt, hoor. Ik vind eerlijk gezegd ook niet dat dit iets is om een drama over te maken. Uw GSM maakte geluid tijdens de les, uw leraar vroeg deze af te geven en je hebt hem na de les terug gekregen. Dat uw leraar uw uitleg niet gelooft kan best zijn, maar ik zou daar niet te zwaar aan tillen, eerlijk gezegd.

Wat uw punten betreft: als die leraar voor andere leerlingen even streng is in het verbeteren, is daar ook weinig aan de hand. Toen ik nog studeerde waren er ook leraren die héél erg streng verbeterden, anderen waren soepeler. Als hij echter enkel uw toetsen zo streng verbeterd en voor anderen soepeler is, is er wel een probleem. Maar het overgrote deel van de leraren is daar normaal gezien wel eerlijk ik.

Maar eerlijk gezegd zou ik hier niet te zwaar aan tillen. En ook al vind je soms iets niet OK, soms is het ook beter om er niet te veel op door te gaan, zeker niet als het eigenlijk over iets banaals gaat. "De lieve vrede" bewaren, noemen ze dat. Wat uiteraard niet wil zeggen dat je over je héén moet laten lopen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 02 feb 2019 17:06

Neem contact op met de leerlingenbegeleiding en zoek eventueel contact met lotgenoten. Dat kan zeer verhelderend zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Onderwijsrecht”