sportdag op school

Claussa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

sportdag op school

#1 , 02 okt 2018 07:53

Mijn dochter werd op 24/8 geopereerd aan haar voet. Op 21/9 is het sportdag op school, surfen in Oostende en zij heeft zich niet ingeschreven, zij heeft voor die dag een ziekteattest van de dokter dat ze niet kan deelnemen omwille van operatie. Enkele dagen voor de sportdag wordt zij aangesproken door een leerkracht LO waarom zij niet ingeschreven is. Ze zegt dat ze een ziekteattest heeft voor die dag en die LO leerkracht antwoordt dat ze er niet ziek uitziet. Ze zegt dat ze een operatie aan haar voet gehad heeft en deze leerkracht antwoordt dat er niks te zien is aan haar voet. (verband zit onder de kous in de schoen)
De LO leerkracht zegt ook dat ze die dag in de studie moet komen op school. Ik ben het daar niet mee eens, die kinderen worden dan 2 keer gestraft. Ik stuur mail naar LO leerkracht dat ze die dag een doktersattest heeft en dat ze niet naar school in de studie komt. Deze antwoordt mij dat ik contact moet opnemen met de directie als ik er niet mee akkoord ben. Zo gedaan via mail naar de directie dat mijn dochter geen ganse dag in de studie komt zitten dat ze een medisch attest heeft. Pas antwoord na 7 dagen via telefoon dat het afhangt wat er op het attest staat, als ze zogezegd niet met 40° koorts in bed lag dan kon ze wel perfect naar de studie komen. Ze gaan dus attest bekijken ... de dag erna komt dochter van school en ze moet de studie inhalen op vrijdagavond...
De school beslist dus ipv de dokter... kan dit zomaar? Ben ik dan verkeerd dat ik tegen deze praktijk inga?
Om de lieve vrede op school te bewaren en om escalatie te voorkomen zal mijn dochter vrijdag naar de strafstudie gaan, een beslissing van haarzelf, ik ben er nog steeds niet mee akkoord....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 02 okt 2018 08:35

dat zal geen strafstudie zijn, maar gewoon studie ofwel aanwezigheid op school, iets wat in theorie moet als ze de woning mag verlaten.

immers het attest van de dokter zal waarschijnlijk alleen vermelden dat zij niet aan sportactiviteiten (of fysieke inspanningen) zal mogen deelnemen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 02 okt 2018 23:00

Beste

De sportdag is een schoolactiviteit. Als een leerling niet kan deelnemen omwille van medische redenen, betekent dat niet dat hij/zij die dag gewoonweg mag thuisblijven.
Er zal dan inderdaad een vervangende schoolactiviteit gebeuren.
De school stelt zich niet in de plaats van de dokter. deze heeft waarschijnlijk een 'niet sporten' attest uitgeschreven. Maar geen attest waarbij de medische aandoening het verlaten van de woning onmogelijk maakt.
Als een 'niet sporten attest' zou betekenen dat leerlingen dan maar mogen wegblijven van school tijdens de uren van die sportactiviteit, zou je nogal wat zien....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”