springuren

0123456planten
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

springuren

#1 , 07 jan 2018 12:05

Is men wettelijk verplicht om tijdens springuren een werkende collega, die niet ziek is, te vervangen om naar het medisch onderzoek te gaan met en klas? Deze collega die les heeft in deze klas komt vrij in de studio....Ik wordt niet betaald noch gecompenseerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 07 jan 2018 12:23

Als u voltijds les geeft wordt U als leraar of lerares betaald om voltijds te werken. Al eens ingezet worden tijdens springuren om vervangingen te doen hoort daar bij. Er zal wel een goede reden zijn waarom men u dat vraagt. Mogelijks doet die collega iets anders (op andere springuren) etc. Schooldirecties bewaken normaliter vrij goed het evenwicht qua inzet tijdens springuren. Dit geldt ook voor plageuren (wekelijks een of meer extra lestijden geven) en de inspanningen om ondanks de voltijdse functie toch 1 of 2 halve dagen thuis te mogen blijven.

Leraars zijn geen ambtenaren doch hebben de school of de inrichtende macht als werkgever met wie ze een “arbeidsovereenkomst” afsluiten. De oveheid betaalt enkel het salaris uit.

Als je vindt dat je onheus behandeld wordt ga dan eerst praten met de directie (maar extra ingezet worden is normaal mits de lasten verdeeld worden onder alle medewerkers). Anders vakbond

0123456planten
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2018 18:36

Ik werk deeltijds!!! Namelijk 15 uren. Ik ondersteun het Baloe project (pestpreventieproject), geef lesjes zesde leerjaar ter promotie van onze school( drie halve dagen), ben vak verantwoordelijke en lokaalverantwoordelijke....
Deze taken doe ik extra, zonder compensatie of loon!! De collega die ik tijdens mijn springuur moet vervangen werkt voltijds en zal dat uur ook betaald worden. Zij komt vrij in de studio te zitten!

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 07 jan 2018 19:04

Dan zou je beter terug voltijds gaan werken. Om die reden werkt mijn madam voltijds in t (middelbaar) onderwijs: salarisverloes staat niet in verhouding tot de minderprestatie alles meegerekend.

Wettelijk kan je niets afdwingen als t springuren betreft waarop je aanwezig moet zijn (of aanwezig bent)

Terug naar “Onderwijsrecht”