betwisting B-attest met clausulering D en D&A finaliteit

anja.goossens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

betwisting B-attest met clausulering D en D&A finaliteit

#1 , 26 jul 2023 16:19

Onze dochter volgde 3de jaar Maatschappij en welzijnswetenschappen voor de 2de keer. Vooral door mentaal welzijn is ze veel afwezig geweest de laatste 2 schooljaren. Ze behaalde 61% in totaal. Ze had 5 buizen , wiskunde(4u 40%), filosofie(1u 21%),biologie(1u 40%),chemie(1u 45%) en fysica(1u 38%). Ze heeft voor godsdienst 84%,Lichamilijke opvoeding 79%, Nederlands 70%,Engels 66%,Frans 64%,Aardrijksekunde 60%,Geschiedenis 66%,Sociologie en Psychologie 67%, Meav 55% en Artistieke vorming 55%.Ze wou volgend jaar afzakken naar 4de maatschappij en welzijn waarbij ze dan 3u wiskunde zou hebben, 1u natuurwetenschappen en geen filosofie maar door de clausulering moet zij afzakken naar een A-finaliteit. Als je naar de positieve punten kijkt is dit niet een leerling die in een A-finaliteit hoort. Ze kan ook haar jaar terug overdoen maar voor een derde keer het 3de middelbaar doen ziet ze niet zitten. Hebben wij kans om dit bij de beroepscommissie te winnen?

builder
Berichten: 189

#2 , 26 jul 2023 18:15

De termijnen om een studieresultaat te betwisten zijn zeer kort: typisch is dit 3 werkdagen. Zie schoolreglement voor de exacte procedure en termijnen.
Hebt u binnen deze termijn gereageerd?

eylis
Berichten: 8843

#3 , 26 jul 2023 19:40

U bent waarschijnlijk te laat om nog beroep aan te tekenen. De kans om dit te winnen was overigens zeer klein. Deliberaties worden door het lerarenteam altijd zeer overwogen en goed beargumenteerd beslist.
Jammer dat u tijdens het jaar geen contact genomen hebt met de leerkrachten mbt. de gezondheidsproblematiek van uw dochter. Want er hadden zeker steunmaatregelen afgesproken kunnen worden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12866

#4 , 26 jul 2023 20:57

In aanvulling wat het bovenstaande (waar ik mee akkoord ga), is de kennis wiskunde-wetenschappen duidelijk onvoldoende. Als er op die cluster 1 of zelfs 2 tekorten zijn, gaat het nog, maar alle 4 is te veel. Filosofie is in die richting toch ook belangrijk (ondanks het 1u), en 21% is toch zwaar onvoldoende.

pho450
Berichten: 192

#5 , 27 jul 2023 14:29

Los van de timing, vind ik het toch wel ongebruikelijk om meteen zowel D als D&A finaliteit uit te sluiten. Als ik me niet vergis is Maatschappij en welzijnswetenschappen D finaliteit. Dat je dochter met deze resultaten uitgesloten wordt voor D finaliteit lijkt me normaal, maar meteen ook voor D&A vind ik toch speciaal.

Terug naar “Onderwijsrecht”