Leerkracht maakt examen extra moeilijk voor afwezige leerling

Lucien9000
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Leerkracht maakt examen extra moeilijk voor afwezige leerling

#1 , 22 jun 2019 10:24

Beste leden,

Ik heb een vraag ivm de onderwijs. Mijn zoon was vorige week dinsdag en woensdag afwezig tijdens de examenperiode (maandag was er verlof Pinksteren). Op dinsdag had hij examen wiskunde en woensdag Frans.

Toen mijn zoon afwezig was heeft de leerkracht van wiskunde gezegt van dat zij de inhaalexamen extra moeilijker zal maken voor mijn zoon omdat hij afwezig was. Mijn zoon had een dokters attest van 1 week. Mijn zoon zegt dat ze dat deed door heen de jaar, elke keer als hij afwezig was zegt de leerkracht: “Pascal heeft zeker vandaag geen zin”.

Een klasgenote van mijn zoon was ook afwezig tijdens examenperiode maar van december. Ik ben zeker dat zij een zelfde inhaalexamen heeft gekregen als de anderen.

Daarnaast heeft ze alle verbetersleitels verwijderd van op de Smartschool (een platform waar dat de leerkrachten cursussen en verbetersleutels zetten). Zij is de enige leerkracht die dat heeft gedaan.

Mijn vraag is nu welke stappen kan ik allemaal ondernemen? Kan ze daarvoor ontslagen worden of een straf krijgen.

Noot: mijn zoon is 18 en zit in zijn voorlaatste jaar in de Katholieke Onderwijs.

Alvast bedankt!
Lucien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2019 10:35

Als het examen gaat over de stof van wat de leerkracht gegeven heeft in de loop van het jaar, dan is dit voor mij persoonlijke mening, normaal.
Ik ken niks van scholen maar ik denk dat al de stof die men geleerd heeft, ook dient gekend te zijn, anders heeft school lopen geen enkel zin meer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2019 11:37

Is ook normaal dat de leerkracht de vragen wijzigt. Indien uw zoon ziek was gedurende de examendagen, kan hij de vragen van de mede leerlingen hebben doorgekregen. Zo dan toch een soort bevoordeling zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 22 jun 2019 12:09

De voornaamste vraag: kunt u iets bewijzen van wat er gezegd is?

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 22 jun 2019 12:15

Begin al eens met de examens af te leggen en de uitslag af te wachten. Vind je de uitslag niet kunnen maak dan een afspraak met de leerkracht om samen met je zoon het examen te bespreken. Als je manifest vindt dat je onheus behandeld bent maak dan een afspraak met de directie vooraleer een juridische procedure te overwegen. Normaliter is er nauwelijks nog “willekeur” en zal de school het “niet geslaagd zijn” goed kunnen motiveren. Als uw zoon de leerstof absoluut niet beheerst dan moet je met je zoon kijken wat er aan de hand is.

Ontslag of straf is een zaak tussen directie en leerkracht. Ouders hebben daar niets mee te maken.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 22 jun 2019 12:26

Als uw zoon zijn stof kent is er toch niets aan de hand?
Wie zijn examen later aflegt heeft meer tijd gehad om de stof in te studeren.
Proportionele stijging "moeilijkheidsgraad" is daarom gerechtvaardigd want anders zijn de andere leerlingen benadeeld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lucien9000
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2019 12:37

Mijn bewijzen zijn de mede leerlingen van mijn zoon. Ze heeft klassikaal gezegt dat ze de examen extra moeilijk ging maken.

Uiteraard heeft ze recht om de examen te veranderen maar toch niet moeilijker te maken. Als ze bv aan de mede leerlingen vraagt hoeveel is 2+2 en aan mijn zoon van hoeveel is 29x61 is het toch niet rechtvaardig.

Daarnaast was tijdens de examenperiode van december ook een medeleerling van mijn zoon afwezig en zij moest dan na 2 maanden die examen inhalen en ik ben 100% seker dat ze de zelfde examen had.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 22 jun 2019 12:44

Op de middelbare school uitten mijn leraars heel de tijd dergelijke bedreigingen, zoals super-moeilijke herexamens, enz.
Of er iets van waar was durf ik te betwijfelen.
Als ze dat niet hadden gedaan dan zou ik nooit bereikt hebben waar ik nu sta.
In die tijd was studeren (nog) niet mijn eerste prioriteit...en ik was niet de enige.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lucien9000
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jun 2019 12:52

Trouwens mijn zoon heeft een gemidelde van 70% op zijn dagelijkse werk en 70% voor zijn examen december. Dus hij moet deze examen minstens 12% hebben om een totaal van meer dan 50% te hebben. Het zou ook raar zijn van dat een leerling een gem van 70% heeft en nu opeens een zware buis.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jun 2019 12:56

12% is toch te doen mijn gedacht !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 22 jun 2019 13:00

Het zou ook raar zijn van dat een leerling een gem van 70% heeft en nu opeens een zware buis.
Een abnormaal slecht resultaat op het laatste examen is nu net een van de weinige redenen om een herexamen op te leggen. Ook al is het gemiddelde meer dan 50%.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 22 jun 2019 13:13

Een goed examen op tijdstip "t" is geen garantie voor een goed examen op tijdstip "(t+1)" zal de wis en kundige leerkracht zeggen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 22 jun 2019 13:18

Een goed examen op tijdstip "t" is geen garantie voor een goed examen op tijdstip "(t+1)" zal de wis en kundige leerkracht zeggen.
Wat al zeer vaak bewezen is. Veel leerlingen reageren "ik moet nog maar twintig procent halen, dus studeren voor dat vak hoeft niet". Vaak een redenering voor een dikke buis. Genre riolering.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 22 jun 2019 14:32

Mijn bewijzen zijn de mede leerlingen van mijn zoon. Ze heeft klassikaal gezegt dat ze de examen extra moeilijk ging maken.
Dat is nog geen bewijs dat uw zoon inderdaad een moeilijker examen voorgeschoteld krijgt. Ik keur niet goed wat de leerkracht heeft gezegd, maar ik kan me wel een aantal contexten inbeelden waarin dit is gebeurd zonder dat de leerkracht de intentie heeft om dit dreigement uit te voeren.

Volg de raad van Sirkii op, de rest is momenteel praat voor de vaak.
"sowieso" schrijf je zo.

Lucien9000
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jun 2019 17:04

Een goed examen op tijdstip "t" is geen garantie voor een goed examen op tijdstip "(t+1)" zal de wis en kundige leerkracht zeggen.
Wat al zeer vaak bewezen is. Veel leerlingen reageren "ik moet nog maar twintig procent halen, dus studeren voor dat vak hoeft niet". Vaak een redenering voor een dikke buis. Genre riolering.
Je kan toch nooit een b attest hebben als je een jaarresultaat van meer dan 50% hebt

Terug naar “Onderwijsrecht”