B-attest

Anoniemabcd
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

B-attest

#1 , 16 sep 2019 18:20

Onderwerpen samengevoegd JurecaBE - moderator

Beste,
Ik heb eind vorig schooljaar een b-attest gehad en ik zat in tso en nu in bso dus mijn vraag is of ik nog terug zou kunnen gaan naar mijn vorige klas zonder te blijven zitten of er toch echt geen mogelijk heid bestaat
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2019 18:31

Even lezen:

https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en- ... -onderwijs

Een B-attest houdt in dat de leerling wel 'over mag gaan' naar een volgend schooljaar, maar dat de leerling wordt uitgesloten van een aantal studierichtingen. Wil de leerling toch een van de uitgesloten studierichtingen volgen, dan moet hij het schooljaar overdoen.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 16 sep 2019 18:57

Kijk eens in uw schoolreglement, maar ik vermoed dat de termijn om in beroep te gaan reeds verstreken is.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2019 21:18

Het nieuwe schooljaar is reeds begonnen en het besluit had moeten meegedeeld zijn voor 15.09.2019.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Anoniemabcd
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 sep 2019 12:53

Kan je nog van bso naar tso via een Examen te maken ?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 29 sep 2019 19:12

Neen, maar je kan wel na afloop (6e jaar) van je BSO alle verplichte vakken van het TSO instuderen en daarvan de examens voor de middenjury afleggen. Maar..., ook de redactie van je Nederlands hoort daarbij en daar moet je toch wel wat aan werken.

Anoniemabcd
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 okt 2019 13:30

Ik zit nu sinds dit jaar in bso als ik in mijn 4 bso een A attest haal kan ik dan terug naar 5STW

VincentW
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 okt 2019 13:36

Je kan terug naar technische maar dan zul je je jaar moeten overdoen.
Beter is dat je nu al teruggaat. Je hebt nog maar een maandje gemist. Dat kan je bijwerken in de herfstvakantie.

Anoniemabcd
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 okt 2019 13:48

Ik heb in mijn 3de stw een b attest gegaan maar ik wil terug naar mijn eigen klas dus niet blijven zitten

bambipower
Berichten: 1034

#10 , 08 okt 2019 14:12

Zo werkt het jammer genoeg niet

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 08 okt 2019 14:46

Uit https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en- ... -onderwijs
Een B-attest houdt in dat de leerling wel 'over mag gaan' naar een volgend schooljaar, maar dat de leerling wordt uitgesloten van een aantal studierichtingen. Wil de leerling toch een van de uitgesloten studierichtingen volgen, dan moet hij het schooljaar overdoen.
Dat wil dus zeggen dat je ofwel een lagere richting moet volgen, ofwel je jaar overdoen. Wat jij wil - 1 jaartje een lagere richting doen en dan terugkeren - is geen optie, aangezien je voor je 3de jaar niet geslaagd was.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Anoniemabcd
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 okt 2019 15:33

Heb iets gehoord van de midden jury dat je dan terug kan

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 08 okt 2019 15:36

Als u alle proeven van de tweede graad van uw studierichting opnieuw aflegt voor de Centrale Examencommissie, dan kan dat inderdaad. Dit is echter meestal geen lachertje.
"sowieso" schrijf je zo.

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 08 okt 2019 16:25

2de graad STW behoort niet tot het aanbod van de Centrale Examencommissie.
Zie https://examencommissiesecundaironderwi ... richtingen
En mijns inziens zal de enige TSO richting in het aanbod (Handel-talen) NIET volstaan om in het 5de jaar STW te starten.

Je zou dan al, voor het begin van volgend schooljaar, en middels zelfstudie - examens van het vierde jaar in 1 van de hogere richtingen (ASO Wetenschappen ?) moeten succesvol afleggen voor de Centrale Examencommissie. En met alle respect, dat lijkt me heel hoog gegrepen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 08 okt 2019 16:42

Ik vermoed eigenlijk dat het wél kan met Handel-Talen, maar zeker eerst navragen bij de Examencommissie...
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Onderwijsrecht”