Negeren van bouwvoorschriften

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Negeren van bouwvoorschriften

#1 , 11 dec 2019 11:28

Dag,
Mijn gebuur wil naast me bouwen maar wil veranderingen van de bouwvoorschriften aanvragen. Ik kan me daarin niet vinden. Wat moet ik doen om te vermijden dat deze toch plaatsvinden?
Mvr,
Suzannev.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2019 12:16

Een afwijking resulteert meestal in een openbaar onderzoek. Dat wil zeggen dat er eerst een gele aanplakbrief komt te hangen (A3 formaat) met wat de aanvrager zou willen. Op dat moment kan je de plannen gaan bekijken in de gemeente. Dan kan je jouw bezwaren indienen bij de gemeente, het schepencollege houdt daar al dan niet rekening mee in haar beslissing om al dan niet een vergunning af te leveren (met of zonder bijkomende voorwaarden opgelegd aan de aanvrager). Als het CBS een vergunning aflevert, moet er weer een gele aanplakbrief opgehangen worden. Daar kan je beroep tegen aantekenen bij de deputatie, dat kost een bepaald bedrag (ik geloof 100 euro).

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2019 14:03

Bedankt, en zo komt men tot burenruzie. Waarom laten ze afwijkingen toe?

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2019 17:15

Bedankt, en zo komt men tot burenruzie. Waarom laten ze afwijkingen toe?
omdat sommige sets regels belachelijk oud zijn ondertussen. Ze stammen bijvoorbeeld uit de tijd dat carports nog niet bestonden of dat een eigen zwembad in de tuin zelden voorkwam, of dat een tuinhuis met zo'n overkapt loungegedeelte nog niet in de mode was, of ze zijn opgemaakt door een verkavelaar die er eigenlijk niet veel kaas van gegeten heeft, of nog iets anders... Redenen genoeg.

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2019 12:07

Waarom bestaat dan een RUP als ze er toch vanaf wijken (vooral makelaars en notarissen)?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 17 dec 2019 13:15

Om een vertrekbasis te hebben waarvan wettelijk kan worden afgeweken mits andere wettelijke procedure.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 dec 2019 16:46

Ja, ja ik zeg het toch, altijd problemen, ofwel ik ofwel mijn gebuur. En dan waarschijnlijk ik omdat ze o zo rap een verandering toestaan (vooral voor projectontwikkelaars, makelaars, architecten en notarissen. En dan naar de rechtbank kost me zo wie zo geld.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 dec 2019 11:16

welke afwijkingen wil hij eigenlijk

Terug naar “Milieurecht”