Garage in woonstraat

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

Garage in woonstraat

#1 , 17 aug 2019 00:30

Beste,

Ik stel hier een vraag in naam van mijn moeder. Ze woont in een dorpje, in een rustige straat.

Onlangs is de woning rechts van het huis van rechts van mijn moeder verkocht. In een kennismakingsgesprek met de nieuwe buurman gaf hij aan dat hij achter in de tuin een garage wil bouwen voor herstellingen. Het zou een eenmansbedrijf zijn, wat mijn moeder wel geruststelt, want dat zal dan wel meevallen van lawaai. Het was ook een vriendelijke man, dus wij hebben er zeker geen probleem mee als hij daar een garage wil maken.

Omdat de werken in de garage zelf zijn zal het van overlast van lawaai wel meevallen hoop ik? Maar wat als dat toch niet zo is? Eenmaal de garage er is... mijn ouders zitten de hele dag buiten en genieten van de rust.. wat als hij over enkele jaren beslist om personeel aan te nemen en ool buiten gaat werken aan de auto’s, of kan dat niet zomaar?
De tuin van mijn moeder ligt tegen de garage.

Een bezorgdheid die wij hebben(we gaan uiteraard praten met de nieuwe buur) maar ik wou me graag vooraf al eens informeren.. in de straat zijn weinig woningen, de openbare parkeerplaatsen zijn dan ook beperkt (4plaatsen) , die worden vooral de familieleden en andere bezoekers gebruiken, elk huis heeft zijn eigen oprit en garage, dus dat is geen probleem. Maar wat als de garagist auto’s van zijn klanten op straat gaat parkeren? Dan zou er geen auto’s meer kunnen parkeren? Kan dat? Of ben ik me nu voor niets zorgen aan het maken hierover?

Er hing sinds enkele dagen ook een aankondiging, staat daar iets in waar mijn moeder zich zorgen over moet maken? Dat een garage bepaalde producten in huis moet hebben zoals bezine en koelvloeistof is logisch.. maar kan dat ook op andere bepaalde stoffen gaan die een risico vormen ? Staat daar bepaalde zaken op die belangrijk zijn of we beter kunnen weten? De link naar de foto onderaan de topic.

In bijlage : foto straat (woning waar garage komt is aangeduid, en ook de parkeerplaatsen zijn aangeduid)

Alvast bedankt!

https://ibb.co/R038kfC

https://ibb.co/0m3dqV7

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2019 08:47

Als deze zijn vergunning van de gemeente krijgt dan zal je er weinig kunnen aan doen, en een garage moet zich aan regels houden wat betreft opslag van producten,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2019 23:31

En wat met auto’s die misschien op straat zullen worden geparkeerd? Is dit toegestaan? Want er is bijna geen parking in de straat. Dat wordt mogelijk dan wel een probleem voor bezoekers

Iets wat mijn moeder ook bezocht maakt is dat de tanks tot 50000 liter kunnen bevatten. Is dat nee heel veel voor een garage? Kan het zijn dat er daar plots een tankstation wordt gemaakt?

Verder staat er in de vergunning carrosserie werken. Het spuiten van auto’s maakt toch ook wel veel lawaai...
De buurman gaf aan dat om overlast te vermijden hij de poort zou sluiten als hij bezig was, alleen is dat de laatste 2 weken niet gebeurd.

Wat kunnen we hiertegen doen als dit zo verder blijft? Of verergerd. Op dagen dat er wordt gewerkt niet meer in de tuin komen is toch geen oplossing.
Ik vind het zowieso vreemd om in een woonwijk een garage te beginnnen.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 aug 2019 09:19

Een tankstation is ook aan regels gebonden, en de bestuurders van die auto's zullen de verkeerstekens moeten respecteren ivm het parkeren

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2019 09:54

Is er al een vergunning voor deze garage .?

Voor wat hinder betreft ben je beter af met een garage dan met een frituur in je straat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Milieurecht”