Lawaaioverlast

StevenCle
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Lawaaioverlast

#1 , 02 aug 2019 01:53

Ik heb een vraag in verband met geluidshinder afkomstig van mijn buur.
Ik woon momenteel al 21 jaar in een huis dat ik heb gekocht, terwijl mijn buur ondertussen 6 jaar naast mij woont (hij huurt het huis).
Ik heb gedurende de 6 jaar dat hij naast mij woont wekelijks (soms dagelijks) last van lawaai, vooral luide muziek in het midden van de nacht. De reden waarom mijn buur in staat is om snachts lawaai te maken is omdat hij van een uitkering leeft en in de ochtend dus niet naar zijn werk moet vertrekken daarnaast is hij 95% van de tijd onder invloed.
Bovendien vermoed ik dat hij drug dealt vanwege het volk dat snacht bij heb komt aankloppen en aangezien de politie ooit eens is binnengevallen bij hem (jammer genoeg zonder resultaat).
Kortom, gedurende de 6 jaar dat hij voor lawaaihinder zorgt heb ik de eerst maar jaren geduld proberen te hebben en soms sprak ik hem hierover aan, dit gaf echter geen resultaat. Na 2 jaar geduld te hebben, besloot ik de politie erbij te betrekken. Zij konden positieve vaststellingen doen en vroegen mij of ik een pv wou opstellen zodat hij eventueel een gasboete zou krijgen, jammer genoeg was ik gedurende deze periode zeer naïef en wou ik mijn buur geen boete geven. Het geduld geraakt echter op en na enkele bezoeken van de politie begon ik wel pv's op te stellen (7pv's tot nu toe). De boetes hadden wel een positieve impact op het lawaai, maar hij valt nog steeds terug op zijn oude gewoontes. De laatste tijd scheld hij me zelfs uit vanwege de verschillende boetes die hij heeft ontvangen. Nu maakt hij mij het leven nog zuurder door met de volumeknop te spelen en wanneer de politie aankomt zet hij het zachter waardoor de politie het lawaai niet erg vind (ook in het midden van de nacht). Daarnaast ondervind ik ook last van zijn levensstijl aangezien hij in het midden van de nacht deuren hard dichtgooit, stofzuigt, roept of zeer luid geslachtsgemeenschap heeft. Echter voor deze bovenstaande redenen heb ik de politie er nog nooit voor bij betrokken.
Kortom lijkt mij de enige optie dat hij het huis word buitengezet door de huurbaas, maar deze beweert dat hij hier niet toe in staat is.
Wat zou de volgende stap kunnen zijn die ik kan nemen om eindelijk mijn nachtrust terug krijgen?
Ps. Overdag kan de muziek ook zeer storend zijn, heb ik het recht dan om de politie te bellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
StevenCle
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2019 02:00

Ter info ik ben zijn enigste buur, het andere huis naast hem is leeg. Waardoor ik er in mijn eentje tegenover sta. En soms heeft mijn andere buur ook last van zijn muziek, maar bij haar is het wel nog te doen, dus zij heeft nog nooit naar de politie gebeld.

ikkimausi
Berichten: 29
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 aug 2019 18:39

Best lees je eens het politiereglement van je gemeente na. Doorgaans is ook overdreven luide electronische muziek overdag niet toegestaan

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 aug 2019 20:04


Kortom lijkt mij de enige optie dat hij het huis word buitengezet door de huurbaas, maar deze beweert dat hij hier niet toe in staat is.
Eigenaar kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het gedrag van zijn huurders. Verhuurder hiervoor dagvaarden zal geen verf pakken en zeker niet aanvaard worden door rechtbank. Je zal de huurder zelf moeten aanpakken met vrederechter

Terug naar “Milieurecht”