Gebouw opgedeeld zonder vergunning

Ilse73
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gebouw opgedeeld zonder vergunning

#1 , 19 feb 2020 20:21

Beste Mensen,
Ik heb 20 jaar geleden een appartement gekocht. Het ging om een oorspronkelijke woning die verbouwd was in 4 appartementen. Op het moment dat ik het kocht bestonden de appartementen al. Dus de 4 huidige eigenaars hebben of rechtsteeks van de 1 ste eigenaar gekocht, of zoals ik, van 1 eigenaar er tussen.
Eind vorig jaar deed ik een aanvraag voor een verbouwing, en kregen we te horen dat dit niet kan gezien er nooit een vergunning is aangevraagd voor de opsplitsing van het gebouw. Dus bijna 25 jaar datum.
We betalen alle 4 ons kadastraal inkomen en hebben nooit en PV ontvangen.
Nu eist de bouwdienst een regularistie maar onder strikte voorwaarden.
Mijn vraag is hoe kunnen, bijna 7 notarissen een appartement verkopen en nooit een bouwovertredingmelding krijgen? De laaste aanvraag was in december 2018.
We hebben ook 4 aparte huisnummers toegekend gekregen, hoe kan dit?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 19 feb 2020 21:08

Andere optie is natuurlijk dat Stedenbouw / Omgevingsloket er knal nààst zit , ergens iets niet geregistreerd of doorgekregen heeft.


Heb hier iets gelijkaardigs:
Goedgekeurde bouwaanvraag voor werken die tot opsplitsing leidden.
Kadastraal inkomen nadien verdubbeld.
2 busnummers gekregen
Tezelfdertijd omzetting van handelshuis naar woonhuis geweigerd door CBS.

Maar volgens Stedenbouw nu ... nooit officieel opgesplitst , maar ze cashen wél :lol:

Ilse73
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2020 08:57

Blijkbaar is de wet op opsplissting veranderd over de jaren en diende er geen bouwvergunning aangevraagd te worden? Maar voor welk jaar was dit? Weet iemand of dit correct is?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 feb 2020 12:07

Als uw appartement een eigen kadastraal nummer heeft dan is het gestelde bewezen (uit het ongerijmde).

Of de wet achteraf is gewijzigd doet niet ter zake aangezien ze geen retroactieve werking kan hebben.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Milieurecht”