Foutief handelen arts?

JDF
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Foutief handelen arts?

#1 , 17 sep 2023 16:27

Beste,


Omdat ik wat vastzit in gedachten en het maar niet uit mijn hoofd krijg wou ik het volgende hier toch even kwijt.

Om even kort te schetsen:

Mijn moeder kampt al jaren met psychische problemen. Gisteren kwam ik aan en zat ze aan de voordeur in volle zon volledig weggezakt en reageerde op niks. Toen ze eindelijk bij bewustzijn was werd ze zeer agressief waarop wij de 112 bellen. Bij aankomst escaleert de situatie en wordt bijstand MUG + politie gevraagd.

Toen ik even alleen was met haar in de ambulance kreeg ik haar relatief kalm.

De arts en verpleegkundige komen aan waarna ik de ambulance verlaat om plaats te maken.

Opnieuw escaleert de situatie ernstig en de dokter krijgt een beet in zijn hand. Hierop reageert de dokter met de woorden “jij vuile teef”, geeft een slag met open hand in haar aangezicht en nijpt haar keel toe.

Dit alles was heel ingrijpend dus mijn stoppen slaan door en ik roep naar de arts dat het genoeg is en dat hij de ambulance moet verlaten voor een time-out.

Mijn moeder die schreeuwt voor haar leven, de dokter die haar keel toenijpt en in haar gezicht slaat, ik die roep op de dokter, dit hele gebeuren heeft een trauma in mijn geheugen gegrift.

Ik wil gewoon weten of het handelen van de arts, ondanks de beet, gewettigd is.

Ook is achteraf gebleken dat mijn moeder een promillage had van 0,6 en geen drugs ingenomen had. De getoonde agressie strookt dus niet met intoxicatie waardoor dit dus te wijten valt aan haar psychische problematiek.


Alvast bedankt voor jullie reactie.

JD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1684

#2 , 17 sep 2023 17:04

0.60 promille in bloed?

JDF
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2023 17:39

0.60 promille in bloed?
Inderdaad, voor een vrouw staat dit ongeveer gelijk aan 1 glas wijn. In feite heeft dit niks te maken met de kwestie uiteindelijk. Het gaat over het al dan niet foutief handelen van de arts.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 17 sep 2023 18:57

De politie was aanwezig, zegt u: hebben zij een melding opgesteld van hun interventie? Dan heeft de agent ook gehoord en gezien hoe de arts handelde?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2023 19:46

Als u meent klacht te moeten neerleggen, feel free. Er zijn onvoldoende gegevens om hier een objectief oordeel over te kunnen vellen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

JDF
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2023 21:24

De politie was aanwezig, zegt u: hebben zij een melding opgesteld van hun interventie? Dan heeft de agent ook gehoord en gezien hoe de arts handelde?
Politie kwam pas aan toen ambulance en Mug wegreden, toen ik mijn verhaal deed bij de politie kreeg ik het antwoord: “die mensen moeten ook hun werk doen”

JDF
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 sep 2023 21:29

Als u meent klacht te moeten neerleggen, feel free. Er zijn onvoldoende gegevens om hier een objectief oordeel over te kunnen vellen.
Zo’n reactie heb ik eerlijk gezegd niet nodig. Nergens in mijn post heb ik het over een klacht neerleggen. Ik ben zelf verpleegkundige in opleiding, als een dementerende persoon mij volgende keer bijt, wat overigens ook een psychische problematiek is, ga ik toch ook niet in zijn of haar gezicht slaan en de keel dichtknijpen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2023 23:11

Ik heb enkel willen stellen dat we over onvoldoende middelen beschikken om hierover te oordelen. Uiteraard mag een arts of wie dan ook in zulke situaties iemand de keel NIET dicht knijpen. Maar ging het hier om de keel dicht knijpen dan wel om iemand in bedwang houden? We horen enkel uw kant van het verhaal en objectief gezien is dit dan ook onvoldoende. Het staat u vrij om een klacht neer te leggen, ik zou zelf zeggen, doen als u toch zo zeker bent van uw zaak. Ik ga dit topic dan ook afsluiten gezien uw vragen m.i. zijn beantwoord.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Medische Fouten”