LEZ, Lage Emissie Zone wordt vanaf februari 2017 in Antwerpen ingevoerd. Héél wat bewoners van en rond Antwerpen worden hierdoor rechtstreeks getroffen. Bij de aankoop van hun wagens was er nog geen sprake van LEZ. Tijdens die periode moedigde de regering zelfs de aankoop van dieselwagens aan. Een cijfer op een inschrijvingsbewijs blijkt na de schandalen van de laatste jaren helemaal geen garantie te zijn voor emissienormen. Onafhankelijke studiebureaus komen met volkomen andere cijfers dan de studiebureaus van de stad. Wagens in eigendom van de stad worden sowieso vrijgesteld (politiewagens, brandweer, dienstwagens...).
Is deze maatregel juridisch in orde met de wet betreffende discriminatie ? Het komt me voor dat een bepaalde bevolkingsgroep hierbij duidelijk véél meer nadeel ondervind dan anderen, bovendien zijn zij die er nauwelijks of geen hinder van zullen ondervinden of erg jong of vermogend genoeg zijn om te voldoen aan de vereisten van de stad met hun voertuig errond of erin te mogen.
In de praktijk wil dit zeggen dat 'Max' (fils à papa) met z'n Porsche Cayenne of soortgelijk voertuig wegens het juiste (maar dubieuze) cijfer op z'n inschrijvingsbewijs zonder enig probleem de stad in kan , maar Marcel die 16 jaar lang z'n toenmalig nieuwe dieselwagen met de grootste zorgen heeft onderhouden en nog steeds zonder enige opmerking door de technische keuring geraakt mag dat vanaf 1 februari 2017 niet meer !!!
Max gebruikt z'n wagen om te gaan fitnessen een filmke mee te pikken of uit te gaan in de stad; Marcel gebruikt z'n wagen om z'n kinderen (of kleinkinderen) aan de schoolpoort af te zetten.
De vraag is dus nogmaals: Is deze maatregel juridisch in orde of schenden we hier de wetgeving qua discriminatie of andere?