wijkagent op bezoek ivm domicilie

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

wijkagent op bezoek ivm domicilie

#1 , 05 jul 2016 10:38

Ik woon in sociaal appartement en verdien net onder de inkomstengrens voor een alleenstaande.
Een paar weken terug komt een familielid hier aanbellen om te zeggen dat ze "thuis" problemen heeft. Een paar dagen nadien komt haar partner hier haar spullen afzetten.
Ik zeg: het is goed voor een paar weken, maar wat blijkt nu: op de gemeente heeft iemand doorgegeven dat ze hier is gedomicilieerd.
Ik heb van in het begin duidelijk gezegd dat dit niet mocht en niet de bedoeling is. De wijkagent zei: ik kom binnen twee weken terug en zie dat ze dan weg is.
Wat kan ik zelf van stappen ondernemen? ik contacteerde het CAW, maar die lijken de zaak niet te belangrijk te vinden en om gewoon de spullen aan de deur te zetten, vind ik nogal grof.
Wat kan ik doen indien zij volgende week bv. nog niet weg is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12895

#2 , 05 jul 2016 10:47

Zolang ze er niet gedomicilieerd is, kun je ze eenvoudig buiten zetten. Daarna is het via de vrederechter. Dus als ze volgende week niet weg ik, zou ik ze toch met haar spullen op straat zetten.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#3 , 05 jul 2016 10:57

Waar is zij nu gedomicilieerd? Haar partner heeft gezegd dat ze hier woont en die wijkagent was heel onvriendelijk over de zaak. Bij haar gemeente stond duidelijk: persoon woont nu op mijn adres. Ik weet dat ze schulden heeft. Kan men mij de komende weken iets doen voor het volgende bezoek van de wijkagent?

Reclame

LeenW
Berichten: 12895

#4 , 05 jul 2016 11:01

Dat zal van de wijkagent afhangen, hij heeft reeds vastgesteld dat ze nu bij u woont. De twee weken die hij u geeft zijn een soort van tolerantie, maar als hij zich toch bedenkt..

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#5 , 05 jul 2016 11:04

Hij is niet "binnen" geweest. Ik heb gewoon gezegd zoals het was. Ik zal hem binnen twee weken wel spontaan"binnen" laten om te tonen dat ze weg is.
Haar partner zegt dat hij niets heeft doorgegeven op de gemeente, zou je kunnen navragen wie dat heeft doorgegeven?

LeenW
Berichten: 12895

#6 , 05 jul 2016 11:14

Geen idee, probeer het eens zou ik zeggen.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#7 , 05 jul 2016 11:21

Net gedaan en de gemeente wilde niet zeggen wie het had doorgegeven.

eylis
Berichten: 8848

#8 , 05 jul 2016 11:25

U wijzigt het slot van uw voordeur. U legt klacht neer bij de politie wegens valselijke inschrijving op uw adres en licht toe dat de persoon in kwestie een tijdje bij u gelogeerd heeft. U laat ook weten dat de persoon in kwestie uw wonin niet kan betreden gezien ze geen huissleutel heeft. U verzamelt de laatste spullen die u nog zou vinden en stockeert ze in een garage of opslagruimte en laat de persoon weten dat op afspraak de spullen daar afgehaald kunnen worden. U nodigt de poltie spontaan uit om te komen vaststellen dat de persoon in kwestie niet bij u verblijft, laat staan woont. Of dit grof is? Het is de enige manier om dit snel op te lossen. De persoon in kwestie heeft zonder uw medeweten en/of akkoord haar domicilie op uw adres laten plaatsen. Dat is een misdrijf.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#9 , 05 jul 2016 11:40

Een misdrijf, maar hoe bewijs je zoiets? Zij heeft het niet doorgegeven, zegt ze zelf en haar kennende geloof ik dat, maar ik vermoed dat haar partner het heeft doorgegeven. Ze heeft ook geen sleutel, dus moet je het slot veranderen?
Kan je pas klacht indienen wanneer die persoon volledig is vertrokken? Kan je natrekken wie verandering domicilie heeft doorgegeven? De gemeente wilde die info niet prijsgeven.

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jul 2016 11:43

Ben je zeker dat zij ingeschreven staat bij u? Vraag bij de gemeente een attest gezinsamenstelling, hierop staat vermeld wie er allemaal ingeschreven is op uw adres.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#11 , 05 jul 2016 11:56

Ik vermoed dat zij nog niet ingeschreven staat en dat de wijkagent twee weken geeft om het tijdelijke logement niet in domicilie te laten overgaan.
Er is duidelijk door iemand doorgegeven: woont niet meer op adres a, maar woont nu op adres b ( mijn adres dan)
Mag een wijkagent een sociale huisvestingsmaatschappij contacteren in die tussentijd?

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 05 jul 2016 11:58

U wijzigt het slot van uw voordeur. U legt klacht neer bij de politie wegens valselijke inschrijving op uw adres en licht toe dat de persoon in kwestie een tijdje bij u gelogeerd heeft. U laat ook weten dat de persoon in kwestie uw wonin niet kan betreden gezien ze geen huissleutel heeft. U verzamelt de laatste spullen die u nog zou vinden en stockeert ze in een garage of opslagruimte en laat de persoon weten dat op afspraak de spullen daar afgehaald kunnen worden. U nodigt de poltie spontaan uit om te komen vaststellen dat de persoon in kwestie niet bij u verblijft, laat staan woont. Of dit grof is? Het is de enige manier om dit snel op te lossen. De persoon in kwestie heeft zonder uw medeweten en/of akkoord haar domicilie op uw adres laten plaatsen. Dat is een misdrijf.
Als ze daar gedomicilieerd is, kan u haar de toegang niet weigeren. Ze kan desnoods de politie en een slotenmaker laten komen om binnen te kunnen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

P-Stone
Berichten: 280

#13 , 05 jul 2016 12:03

Ik zie reacties over sloten veranderen en misdrijven, maar ik denk dat er een belangrijk detail ontgaat : deze persoon logeert nog steeds bij jou en je wil haar niet botweg aan de deur zetten, juist ?
Wel, als je zelf uit de problemen wilt blijven zal je haar moeten vragen te vertrekken. Als ze een vriend is zal ze begrijpen dat jij jezelf moet beschermen, als ze dit niet wil begrijpen is ze m.i. geen vriend en kan je ze gewoon buitenzetten. Jammer, maar soms moet men voor zichzelf kiezen.

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 05 jul 2016 12:09

Ik vind het eigenlijk een beetje omgekeerde wereld. TS moet de wijkagent toelaten vast te stellen dat er iemand NIET in de woning woont ?

Normaal moet de wijkagent toch vaststellen dat iemand op een bepaald adres woont ? En als de persoon die de deur opendoet bezoek weigert (wijkagent heeft geen huiszoekingsbevel, lijkt me) en stelt dat die domicilie-wijziging NIET kan/mag gebeuren, dan kan m.i. die inschrijving NIET gebeuren, en hoeft TS de wijkagent NIET laten vaststellen dat die persoon daar niet woont.

Zelfs al laat je iemand tijdelijk logeren, kan je m.i. perfect de domicilie-wijziging tegenhouden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12895

#15 , 05 jul 2016 12:20

Ik vind het eigenlijk een beetje omgekeerde wereld. TS moet de wijkagent toelaten vast te stellen dat er iemand NIET in de woning woont ?

Normaal moet de wijkagent toch vaststellen dat iemand op een bepaald adres woont ? En als de persoon die de deur opendoet bezoek weigert (wijkagent heeft geen huiszoekingsbevel, lijkt me) en stelt dat die domicilie-wijziging NIET kan/mag gebeuren, dan kan m.i. die inschrijving NIET gebeuren, en hoeft TS de wijkagent NIET laten vaststellen dat die persoon daar niet woont.

Zelfs al laat je iemand tijdelijk logeren, kan je m.i. perfect de domicilie-wijziging tegenhouden.
Volledig akkoord, maar ik denk dat TS zelf heeft toegegeven dat die persoon daar (tijdelijk) woont. Als de wijkagent dat in een pv giet, lijkt mij dat toch voldoende om voor problemen te zorgen, gezien het voordeel dat TS zou kwijtspelen als ze niet meer alleenstaande is.

Terug naar “Administratief recht”