uitschrijven ui tbelgie: behoud van paspoort?

Lu Quinhas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

uitschrijven ui tbelgie: behoud van paspoort?

#1 , 30 jun 2023 09:50

hallo,
ik ga me uitschrijven uit belgie?

vraag:

1/ kan ik dan gewoon mijn belgisch ID en internationaal paspoort behouden? wat als deze vervalt qua datum? kan ik dan wanneer ik tijdelijk op reis zou gaan naar belgie (om mijn ouders te bezoeken) een nieuw paspoort aanvragen?

2/ kan ik gewoon mijn belgische bankrekening behouden?

bedankt

Lu Quinhas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2023 09:51

bijkomend: kan ik me uitschrijven door een email te sturen naar het stadhuis? of moet ik daarvoor in belgie zijn?

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 jun 2023 12:24

Je kan je papieren niet houden, gezien je geen Belg meer bent. En uitschrijven moet op het gemeentehuis gebeuren, want je zal documenten moeten ondertekenen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 30 jun 2023 12:48

Als u nog in orde bent met de wetgeving kan uw EiD en paspoort wel vernieuwd worden in een consulaat of ambassade die België vertegenwoordigd in het land waar u dan verblijft (resideert).

En als deze vervallen zijn en u nergens ingeschreven bent in buitenland dan hebt u een groot probleem. Zeker buiten de EU.
U bent dan overal een niet-inwoner ook in BE !!!
Buiten uw persoonsbewijzen bent u ook nergens nog gedekt door een ziekteverzekering en bij een verkeersovertreding worden van niet-inwoners meestal directe betaling gevraagd .
Zelfde probleem met een R.B.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2023 22:57

Ook als je in het buitenland gaat resideren en je wordt uitgeschreven uit België, kan je altijd Belg blijven hoor. Je bent geen Belg meer als je een andere nationaliteit aanneemt of je Belgische nationaliteit zou verliezen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Lu Quinhas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jul 2023 07:54

als ik me nergens laat inschrijven in buitenland omdat ik een wereldreis maak, kan ik mijn paspoort dan nog laten vernieuwen in Belgie? (ik plan wel af en toe eens naar belgie te komen )

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jul 2023 11:56

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”