eerste en enige woning sociale reden

krism75
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

eerste en enige woning sociale reden

#1 , 16 jan 2020 11:16

Ik speel met het idee om een app of studio te kopen aan onze kust om in het weekend te gaan vertoeven.
Nu zelf heb ik nog eigendom.

Nu mij vraag is: kan dit als eerste woonst aanzien worden aangezien er niet echt 'kan' wonen omdat dit té ver is van mijn werk (Brussel)?
Maw. kan ik een sociale reden inroepen om dit toch als eerste en enige wonen te laten aanzien worden voor de fiscus?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jan 2020 11:45

Een vakantiewoning is geen eerste woning omdat ze ver van die echte eerste woning afligt. Die stelling zal geen verf pakken bij onze vrienden van de fiscus.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 16 jan 2020 12:29

Je schrijft “nu zelf heb ik nog eigendom”. Dan is je aankoop alvast geen eerste woning. Als je bedoelde dat je nog geen eigendom hebt dan zal je de locale wijkagent aan zee moeten overtuigen dat je in je studio/appartement woont om er je domicilie te krIjgen. Is domiciliefraude maar er mag zoveel niet....

Er “wonen” nogal wat grootverdieners is kustdorpen zonder gemeentebelasting (De Panne, Knokke, ...) die met plezier de goedkopere tweedeverblijfsbelasting op hun effectieve hoofdverblijfplaats betalen....

Reclame

Terug naar “Administratief recht”