Tweede verblijf

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

Tweede verblijf

#1 , 07 jan 2020 17:26

In de gemeenteraad is een nieuw reglement gestemd betreffende tweede verblijven.
Het volgende is nieuw

Code: Selecteer alles

Het gebruik als tweede verblijfplaats wordt beoordeeld op basis van een plaatsbezoek van de politie en het verbruik van nutsvoorzieningen. Om als tweede verblijfplaats beoordeeld te worden, dient het waterverbruik minimum 30 m³ per jaar te bedragen, het elektriciteitsverbruik minimum 600 kWh per jaar te bedragen of het gasverbruik minimum 2.326 kWh per jaar te bedragen. De bewijsplicht hiertoe ligt bij de belastingplichtige.
Waarschijnlijk is dit voor nieuwe gevallen?

Ook de jaarlijkse belasting is 300% hoger.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 07 jan 2020 17:42

Ik maak daar toch niet uit op dat dit enkel voor nieuwe gevallen zou zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 jan 2020 18:29

Wat voor onzin is dat
Welke gemeente ?

Ik gebruik niet eens 30m2 op HOOFDverblijf ...

Reclame

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#4 , 07 jan 2020 18:37

Wat voor onzin is dat
Welke gemeente ?

Ik gebruik niet eens 30m2 op HOOFDverblijf ...
Ik 38m2 op hoofdverblijf ,maar je kan daar weinig tegen doen behalve naar de rechtbank van eerste aanleg stappen.

Reglement is aangepast in december 2019 ,kan men dit met terugwerkende kracht eisen?

Moet men dit ieder jaar opnieuw bewijzen?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 07 jan 2020 19:37

Wat gebeurt er als je niet genoeg water gebruikt? Stoppen ze je dan in een wastobbe om onder dwang gewassen te worden????

Bemoeizucht en dirigismus kent geen grenzen meer..
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#6 , 08 jan 2020 18:32

Wat gebeurt er als je niet genoeg water gebruikt? Stoppen ze je dan in een wastobbe om onder dwang gewassen te worden????
Dan zullen ze je schrappen van de lijst met tweede verblijven ,en je op de lijst met leegstaande huizen zetten. :?:

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 08 jan 2020 18:43

Leg er idd het reglement van leegstand eens naast. Het is gewoonlijk het één of het ander.
Als ge niet voldoende water en elektriciteit gebruikt, kan die woning als 'leegstaande' beschouwd worden, zelfs als je er gedomicilieerd bent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wr357zo92
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2020 19:30

Ik maak het bedrag en een het verbruik altijd onleesbaar op de factuur. Onze gemeente spreekt misschien wel van een minimum verbruik, maar niet van hoeveel. Vermoedelijk kunnen gemeenten een reglement opmaken naar eigen goeddunken als het volledig een gemeentelijke bevoegdheid is.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 08 jan 2020 20:01

Een leegstaand huis verbruikt toch geen water? Ik zou eerder denken dat een leegstaand huis een huis is dat leeg is, waar niets instaat en dus niet gebruikt kan worden.
Het kan toch niet zijn dat men door met water te morsen of het licht te laten branden een huis bewoond maakt.....
Energiebesparing..hallo???
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 jan 2020 10:22

Leg er idd het reglement van leegstand eens naast. Het is gewoonlijk het één of het ander.
Als ge niet voldoende water en elektriciteit gebruikt, kan die woning als 'leegstaande' beschouwd worden, zelfs als je er gedomicilieerd bent.
als jouw domicilie er voldoende lang staat dan kan je volgens mij nooit op leegstand of tweede verblijf staan hoor? Hier in de omliggende gemeentes is dat minstens 6 maand ononderbroken bewoning.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jan 2020 14:23

het gaat m³ en niet om m², gaat immers om inhoud en niet om oppervlakte. Er worden normen geformuleerd om een onderscheid te maken tussen leegstand en tweede verblijf om alzo de belastingen correct te berekenen. Je kan nooit gedomicilieerd worden in een tweede verblijf.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 09 jan 2020 14:29

"Je kan nooit gedomicilieerd worden in een tweede verblijf."

Logisch want dan is het geen tweede verblijf meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Administratief recht”