Domicilie bij ouders voor langdurige reis

PineApple_420
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Domicilie bij ouders voor langdurige reis

#1 , 17 dec 2019 20:04

Wij hebben ons huisje verkocht en vertrekken eind januari voor onbepaalde duur maar wel zeker enkele jaren op rondreis door Europa. Wij zijn van plan om ons domicilie adres (zowel ik als mijn partner) bij mijn ouders te zetten. Wij zullen af en toe wel werken in het buitenland maar dat wordt dan vergoed door middel van kost en inwoon, wij zullen geen inkomen hebben dus. Nu vraag ik me af of dit nadelig zal uitkomen op de belastingbrief van mijn ouders? Ook als wij nergens op de loonlijst staan, moeten wij dan nog een belastingbrief verwachten? Ik hoop enkel nog de wegentaks te moeten betalen.. Dank bij voorbaat voor alle zinnige antwoorden. Groetjes Dennis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 17 dec 2019 21:26

Een tijdelijke afwezigheid mag niet meer dan 1 jaar duren. U gaat uw domicilie moeten schrappen en een referentieadres aanvragen, dat kan wel bij uw ouders. HIerbij zijn voor hen geen negatieve gevolgen.

PineApple_420
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2019 07:59

Dat was in eerste instantie de bedoeling om een referentie adres aan te vragen bij onze ouders maar wij voldoen niet aan de voorwaarden daarvoor. Het moet een domicilie zijn volgens de dienst bevolking op ons gemeentehuis (Zwijndrecht) maar zij kunnen geen informatie geven ivm belastingen. Ook de belastingdienst blijkt bijzonder moeilijk bereikbaar te zijn hierover (2 x doorgeschakeld om de 3de x terug bij het keuze menu uit te komen).

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 dec 2019 09:40

Dat was in eerste instantie de bedoeling om een referentie adres aan te vragen bij onze ouders maar wij voldoen niet aan de voorwaarden daarvoor.
Als u in het buitenland gaat reizen, is dat zo ...

https://www.vlaanderen.be/referentieadres

Het moet een domicilie zijn volgens de dienst bevolking op ons gemeentehuis (Zwijndrecht)
U moet ergens gedomicilieerd zijn, en vervolgens uw tijdelijke afwezigheid doorgeven :
https://www.vlaanderen.be/melding-van-t ... fwezigheid

Bijkomend moet u een hoofdverblijfplaats hebben waar u op elk ogenblik naar kunt terugkeren.

maar zij kunnen geen informatie geven ivm belastingen.
Belastingen over dit jaar, gaan uiteraard volgend jaar komen.
Vakantiegeld kan eventueel volgend jaar betaald worden, en dat moet ook in belastingsbrief nadien ...


Voor sociale uitkeringen, gaat men kijken naar wie nog gedomicilieerd is waar de aanvrager woont, wat die verdient, en dat kan mogelijk gevolgen hebben.

Fiscaal bekijkt men dat apart, dus maakt dat niet uit
Als ouders gepensioneerd zijn en laag pensioen hebben, dan kan het u zelfs belastingsvoordeel opleveren (ouders ten uwen laste) ... àls u nog belastingen betaalt.

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 18 dec 2019 09:47

Tijdelijke afwezigheid met behoud van domicilie kan volgens mij max 1 jaar. Staat ook zo in de links hierboven.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 dec 2019 12:32

Tijdelijke afwezigheid met behoud van domicilie kan volgens mij max 1 jaar. Staat ook zo in de links hierboven.
Ja, en kan verlengd worden met nog eens een jaar.

Terug naar “Administratief recht”