Onterecht domicile weigering

ASe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onterecht domicile weigering

#1 , 30 aug 2019 07:51

Na 2jaar het huis te vernieuwen, moet men deze betrekken als hoofdverblijf voor verhoogd abatement niet te moeten betalen.
Voor deze termijn heb ik en mijn minderjarige zoon (6maanden) onze Domicile aangevraagd. Mijn man gaat later volgen. Alles was wat ingericht in mate van mogelijke. Bed, wat gerief, etc. Omdat we aan het schuren waren, waren mijn kleren in de auto en andere zaken. Daar ik een specifieke job heb met douches opt werk.

Nu de wijkagent komt langs en verklaart op papier nadien dat mijn huis niet bewoonbaar is. Omdat het volledig onder stof was en zij meent dat ik er niet verbleef. Een weigering dus.

Na nog geen 2weken kwam de grote verhuiswagen met mijn tweede aanvraag. We zijn 1maand verder en nog steeds is mijn domicile niet inorde.

Ik wil deze wijkagent laten voelen dat dit niet ok is. Ik ben niet verzekerd tegen diefstal, want geen domicile. Mijn administratie is overhoop want geen domicile. Nogtans was ik goed op tijd.

De letter van de wet toepassen!!?? De geest van de wet is even belangrijk.
Wat kan ik doen ? Klacht neerleggen?
Ik vind dit absoluut niet ok hoe dit verloopt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 aug 2019 09:09

In hoeverre woon je er effectief en definitief? Verblijf je er 24/24 en 7/7, of enkel bij gelegenheid? De wijkagent mag zelfs komen nazien of jullie kleren in de kleerkasten liggen. (en niet in zakken in de auto) Daar dus enkel een bed hebben staan en wat prullen, dus niet voldoende. Je moet er ook effectief wonen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2019 09:46

Ik geloof dat sommige mensen het woord domicilie niet begrijpen.

Bepaling van de hoofdverblijfplaats

De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie.

Het is dus de plaats waar het gezin of de alleenstaande gedurende het grootste deel van het jaar effectief verblijft.

De vaststelling daarvan gebeurt op basis van verschillende elementen:

de plaats waar u na het werk naartoe gaat
de plaats waar de kinderen naar school gaan
het energieverbruik en de telefoonkosten
het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het gezin



Het idee opperen om ergens uw hoofdverblijfplaats te vestigen is op zich onvoldoende.

U moet er ook effectief verblijven.

Omgekeerd is het ook zo dat als u ergens uw hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, derden de inschrijving op dat adres niet kunnen tegenhouden.

Ook uzelf kunt dat niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2019 10:41

Aanvullend op Lowie en in zoverre überhaupt nodig. In deze casus zijn twee bewegingen, nl. de uitschrijving op het huidige "hoofdadres" en de inschrijving op het nieuwe adres. Men wil steeds een oneigenlijke "feitelijke scheiding" zo veel mogelijk vermijden. Er is dan ook geen enkele reden tot klacht zolang de "afschrijving" niet correspondeert met de "inschrijving" op het nieuwe adres. Er is zeker geen sprake van een "eigenzinnige" interpretatie van de wetgeving. Ik durf zelfs te spreken van een zekere, mogelijk ongewilde vorm van "domiciliefraude".
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ASe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2019 13:56

Na 2weken is dit 24/24, 7/7 mijn thuis. De wijkagent had mijn domicile op basis van mijn aanwezigheid, blijven slapen om de woonst veilig te waarborgen en mijn verhuis voor grotere stukken, kunnen goedkeuren.

Hier is geen spraken van fraude. Het is mijn huis. En mijn man heeft zijn huis. Door verdere regelingen verplaatst hij zijn domicilie wat later.

Ik begrijp zeer goed wat domiciliëring is. Maar er is ook het administratief gedeelte. Alsook menselijke deel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2019 15:08

Dan ga je in een situatie komen van feitelijke scheiding .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ASe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 aug 2019 17:20

Dit is pas na 1jaar. En is niet van toepassing.

Nog steeds is die domicile weigering en laattijdigheid van die wijkagent onterecht.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 30 aug 2019 18:03

Woon je er ondertussen ? Laat dat dan weten aan de gemeente en wijkagent, en hij zal komen nakijken. Normaal meer dan eens. Hij kan dat niet rieken (hoop ik toch)

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 30 aug 2019 20:12

Op basis van uw verhaal zijn er inderdaad elementen waaruit blijkt dat het huis als niet bewoond kan beschouwd op het eerste bezoek. Is de wijkagent reeds een tweede keer langs geweest?

Terug naar “Administratief recht”