2 Student-Zelfstandigen samenwonen in Gent: Mogelijk?

MichielL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

2 Student-Zelfstandigen samenwonen in Gent: Mogelijk?

#1 , 18 aug 2019 14:34

Hallo!

Ik en mijn beste vriend zijn beiden student-zelfstandigen (apart bedrijf), en studeren nog in Gent. We willen graag samen hokken, maar dit blijkt quasi onmogelijk te zijn zonder domiciliëring. Ik vind dit zeer jammer, want hierdoor lijkt het alsof Gent hun studenten beloont door ze in k(r)oten te steken.

Mijn vraag luidt: Wat zijn de nadelen om ons in Gent te domiciliëren? Verliezen onze ouders een hoop geld? Of kan dit verheven worden? Zijn er ook nadelen als student-zelfstandige? Of zijn er andere oplossingen?

Alvast hartelijk bedankt!

Mvg,
Michiel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 18 aug 2019 16:14

Studentensteden staan weigerachtig tegen domiciliëring (ze willen het eigenlijk niet) tenzij de band met je ouders structureel doorbroken is. Ook andere studentensteden hebben een dergelijke aanpak om studenten uit reguliere huizen/appartementen te houden.

Niets belet je een huis/appartement te huren maar je zal de tweedeverblijfstaks die de eigenaar aangerekend krijgt omdat er niemand gedomicilieerd is moeten betalen aan de verhuurder.

Alternatief is een groot kot (of studentenstudio) te huren met twee.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 18 aug 2019 16:30

Maar je bent zelfstandige en voert reeds activiteiten uit met verloning? Dan ben je toch niet meer ten laste van je ouders? Je woont dan wel misschien bij hen (en gedomicilieerd ook) maar je krijgt geen kinderbijslag meer? Dan kan je samen met vriend(in) een woning huren en je daar laten domicilieren. Als zelfstandige met inkomsten, moet je aan de verhuurder of dienst bevolking eigenlijk niet melden dat je studeert. Ik ken meerdere jonge mensen die werken (zelfs halftijds) en tegelijk hun studies afronden. In de eerste plaats zijn ze dan werknemer.

Tenzij je natuurlijk onder een strikt jaarlijks bedrag blijft met je inkomsten en zo toch kinderbijslag krijgt. Maar dat zou ik vreemd vinden dat een kinderbijslaggerechtigde zelfstandig ondernemer kan zijn. Nog een weetje: als de kinderbijslag stopt: is dat géén verlies voor de ouders, maar in strikte zin voor jou: dat geld is niet voor je ouders bedoeld.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”