kopiëren identiteitskaart

Rhodesian1
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

kopiëren identiteitskaart

#1 , 12 aug 2019 16:17

Ik laat mijn ouder inschrijven in het rusthuis op een lijst voor niet dringende opname .Dus opname in de verre toekomst.Bij de inschrijving in het prive rusthuis maak ik alle nodige gegevens van mijn ouder kenbaar.Ik meld ook dat de ouder geen bijstand van ocmw of dergelijke nodig heeft gezien goed pensioen en spaargeld.Toch eist men MIJN identiteitskaart langs beide zijden te kopiëren, anders geen inschrijving.....
In een vorig leven was ik politieman en denk me uit de tijd van de politieschool te herinneren dat een IK op vraag van een BEVOEGD persoon moet worden Voorgelegd.....en het verboden is aan burgers om een IK te vragen en te kopiëren.(uitzondering tabaks en alcoholwetgeving gekend.)
Heb ik gelijk of ga ik de mist in door mijn been stijf te houden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 12 aug 2019 16:40

ge gaat de mist in

men moet gegevens hebben van personen die al dan niet een volmacht hebben of zullen hebben op de moment van opname in het rusthuis, of in het slechtste geval bij ongevallen in het rusthuis die een ziekenhuisopname rechtvaardigen.

"burgers" kunnen dit vragen maar zijn dat niet verplicht de identiteitskaart te geven, rusthuis is dan ook niet verplicht uw ouders in te schrijven.

iedereen kan immers bij wijze van spreke zeggen dat ze verantwoordelijk zijn voor persoon X en Y en zeggen dat hun naam Z is en kan gecontacteerd worden op het nummer A of adres B.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 12 aug 2019 17:37

Ik vermoed dat dit ook nodig is om de onderhoudsplicht te kunnen garanderen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2019 18:20

waren uw ouders bij u toen u hun ging inschrijven op de wachtlijst van het woonzorgcentrum? Was u drager van een volmacht?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 aug 2019 18:48

In een vorig leven was ik politieman en denk me uit de tijd van de politieschool te herinneren dat een IK op vraag van een BEVOEGD persoon moet worden Voorgelegd.....en het verboden is aan burgers om een IK te vragen en te kopiëren.
Hoe lang is het geleden dat u nog in een bankkantoor kwam ?
Daar doet men net hetzelfde: uw IK kopiëren ...

Sluiten zelfs de toegang tot uw eigen geld af tot u terug een (kopie van) uw geldige IK overmaakt bij online banken ...

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 12 aug 2019 20:25

Is wettelijk verplicht zelfs.
In woonzorgcentra - waar ik optrad als lasthebber. Maar bij inschrijving werd zowel van nicht als van mij getrouwd met een andere nicht de EiD ingelezen.
Idem voor banken zoals ook Inazuma al heeft geschreven.

Terug naar “Administratief recht”