Aangetekende zending deurwaarder voor vorige huurder

Ninadt
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangetekende zending deurwaarder voor vorige huurder

#1 , 02 jul 2019 18:41

Mijn vriend en ik wonen sinds een 1,5 jaar in een huurappartement in Brussel. Al van in het begin ontvangen we post van de vorige huurder. Het zijn vaak brieven van de politie, financiële overheid, advocatenkantoren etc. Tot nu toe hebben we de brieven braaf geretourneerd via de post (en af en toe, als we konden, een mailtje achterna dat die persoon hier niet meer woont). Ongeveer een jaar geleden al zijn we naar het stadhuis en de politie gestapt om te vragen om zijn domicilie te schrappen en toen vertelden ze ons dat ze ermee bezig waren, maar we blijven brieven krijgen.

Gisteren hebben we een aangetekende zending ontvangen op naam van de vorige huurder. We waren niet thuis en hadden een briefje in de bus dat zei dat de aangetekende zending afgehaald kan worden.

Nu zijn we wel heel ongerust dat dit een brief is van een deurwaarder die achterstallige schulden eist (cfr de aard van zijn vorige brieven). We lazen online dat in principe een deurwaarder beslag kan leggen op onze inboedel omdat we hetzelfde domicilieadres delen.

Wat kunnen we doen om ons hiertegen te beschermen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 02 jul 2019 18:58

deurwaarder kan alleen maar beslag leggen na een vonnis, dus geen paniek.

de deurwaarder zal hier optreden als incassobureau en dient zich dan ook aan bepaalde regels te houden en meer doen als "dreigen" met meer kosten etc kan hij dan ook niet doen.

stuur de deurwaarder een aangetekend schrijven dat de bewoner al X aantal tijd niet meer op uw adres woont

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 02 jul 2019 18:59

Gemeente moet al een procedure opgestart zijn met de vermelding in het Rijksregister van Voorstel Ambtelijke Afschrijving.
Politie zou dan ook al het onderzoek moeten opgestart hebben en gezien de periode afgesloten hebben. Aantal controles minimum drie.
Vraag aan gemeente een attest waarop staat dat procedure al gestart is.
Verwittigd ook de GDW want ik vermoed dat jullie die AS niet hebben ontvangen maar is doorgestuurd naar de GDW.
Vraag desnoods aan de politie het nummer van de (administratieve ) akte van voorstel AACB.

PS GDW kunnen wel in het systeem RijksRegister dus kunnen perfect kijken hoever men staat.
Edoch ze moeten hiervoor betalen.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 02 jul 2019 19:03

Deurwaarder aanschrijven dat die persoon daar niet meer woont.
Het adres van de deurwaarder staat normaal op het blaadje van de aangetekende zending.
En ja, keer op keer opnieuw dit doen bij iedere keer dat er een deurwaarder een brief achterlaat (normaal zouden ze deze zelf komen afgeven tegen ontvangstbevestiging, dan weigert u deze en meldt u dit meteen).

U zult ook naar bpost moeten gaan, en duidelijk aangeven dat die persoon daar niet meer woont.
Niet gewoon laten terugsturen door niets te doen, want dan mag de afzender ervan uitgaan dat de inhoud gekend is.

Ik zou ook nogmaals naar de bevolkingsdienst en politie gaan.
Een domicilie schrappen kost hooguit 2 maanden...
Die procedure "ambtshalve schrapping" dien jij wel zelf aan te vragen, dus je niet laten afschepen met "we zijn ermee bezig".

En daarnaast een tip die ik al vernomen heb: hang een blaadje aan de deur dat persoon X daar niet meer woont sinds datum XYZ.
Moest er plots een deurwaarder komen als je niet thuis bent, kan die daar misschien rekening mee houden (maar dat zijn ze niet verplicht).

Terug naar “Administratief recht”