collectie meer dan 10duizend artikels

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

collectie meer dan 10duizend artikels

#1 , 03 mar 2016 10:33

Ik ben een ziekelijke verzamelaar geweest tientallen jaren lang en heb meer dan 10duizend dingetjes en prulletjes verzamelt zoals religieuze medailles, postzegels, postkaarten, bidprentjes, sigarenbandjes enzovoort.
Mijn kot staat vol en mijn gezondheid laat niet meer toe dat ik op zoek ga naar nog meer spulletjes.
Het is ook hoogste tijd dat ik daar mee stop.
Nu wil ik van de jaren die mij nog blijven gebruik maken om al die dingetjes één per één te verkopen, ik schat dat dit moet lukken op tien jaar.
Zo kan ik dan toch nog tot de laatste moment genieten van mijn verzamelde spullen waaraan ik echt gehecht ben.
De waarde van de spulletjes ligt meestal ver onder 1€ mijn beste stukken misschien 5€ of 10€ (wat de gek ervoor geeft zeggen ze in Nederland)
Hoe ga ik in s'hemelsnaam te werk om dit te verwezenlijken...
Een onlinewinkeltje lijkt mij daarvoor het beste en het plezantste om nog vele lange jaren plezier te hebben.
Vooral wettelijk en fiscaal in orde blijven is mijn aller grootste zorg ik ben in pensioen.
Ik heb in mijn jeugd 45 jaar geleden ooit eens het zevende jaar vakschool gedaan en daarin zat bedrijfsbeheer.
Zo nu ben ik wel echt benieuwd of ik hier leuke tips en raadgevingen krijg.
Nog een prettige dag aan iedereen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 03 mar 2016 10:37

ik vermoed dat u in nederland woont. Dit is een belgisch juridisch forum

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#3 , 03 mar 2016 10:41

Nee zeker niet ik ben geboren en getogen in België!
Ben West-Vlaming maar probeer in mijn beste Nederlands te schrijven

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 03 mar 2016 10:44

in dat geval. als u regelmatig verkopen doet via eventueel tweedehands sites dient u deze inkomsten aan te geven.
Indien uw omzet beneden de 25k euro blijft (in uw geval lijkt me) bent u vrijgesteld van BTW aangifte

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 03 mar 2016 10:45

Als u er echt een webwinkeltje van wil maken, gaat u toch zelfstandige moeten worden en btw-nummer aanvragen (best met vrijstellingsregeling).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2016 10:56

Zelfstandige worden om wat postzegels te verkopen? Nu niet flauw doen, hé. Zet een zoekertje op kapaza waar u vermeldt dat u uw hele collectie verkoopt, met enkele foto's erbij en dat mensen u mogen contacteren als ze in iets specifieks interesse hebben of eens willen komen kijken naar wat u te koop hebt. Iets in de aard van:
Ik verkoop mijn verzamelingen. Alle stuks zijn individueel of samen te koop. Ik heb verzamelingen van:
1. Postzegels
2. Religieuze Medailles
3. Sigarenbandjes
(vul zelf aan).

Indien meer info of foto's gewenst van een specifieke verzameling, of u wil ter plaatste komen kijken of er iets tussen zit dat u interesseert, aarzel niet me te contacteren.
Geen haan die er naar gaat kraaien als u op die manier af en toe wat van uw spullen kan verkopen. Ook niemand die kan bewijzen wat u al dan niet verkocht hebt. Zeker als het om de bedragen gaat die u vermeld, zou ik me geen zorgen maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#7 , 03 mar 2016 10:59

Ik weet echter met de beste wil van de wereld niet meer wat ik voor die dingen betaald heb maar begrijp wel dat ik een soort verkoopsregister zal moeten bijhouden. Aankoopprijs onbekend of vergeten, verkoopsprijs voor iedereen zichtbaar op het web dus een hele duidelijke en voor iedereen zichtbare omzet. En daarvan de kosten voor mijn computer, de kosten voor het internetportaal en de enveloppen plus verzendingskosten voor het opsturen van de spulletjes aftrekken.
Dit lijkt mij een leuke bezigheid voor jarenlang plezier

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#8 , 03 mar 2016 11:01

Gebruiker21 als ik uw raad opvolg is mijn levenswerk op een week verkocht en wat moet ik dan de rest van mijn dagen doen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mar 2016 11:29

Gebruiker21 als ik uw raad opvolg is mijn levenswerk op een week verkocht en wat moet ik dan de rest van mijn dagen doen?
Tja, wat is dan eigenlijk uw juridische vraag, want ik ben niet meer helemaal mee, vrees ik?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#10 , 03 mar 2016 11:39

Ewel mijn vraag is hoe ik dat juridisch en fiscaal in orde moet krijgen.
De verzameling in één keer verkopen dat is op tien minuten verkocht, en dat is probleemloos heel simpel en wettelijk, juridisch en fiscaal éénmalig en volkomen in orde.
Mijn vraag is ik wil dat stukske voor stukske doen op mijn eigen ritme op een termijn van misschien wel tien jaar zo kan ik elk stukje nog eens door mijn handen laten gaan naar een nieuwe verzamelaar en zo beleef ik aan het afbouwen van mijn verzameling evenveel plezier dan aan de opbouw.
Maar blijkbaar is dat dan een handelsactiviteit en heel ingewikkeld om juridisch in orde te krijgen.
Vandaar mijn vraag naar hoe ik dat moet doen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 mar 2016 12:38

Mijn vraag is ik wil dat stukske voor stukske doen op mijn eigen ritme op een termijn van misschien wel tien jaar
Dat is dus héél erg sporadisch en je gaat er geen fortuin mee binnenhalen op jaarbasis.
Maar blijkbaar is dat dan een handelsactiviteit en heel ingewikkeld om juridisch in orde te krijgen.
Als je echt maar enkele van uw stukken verkoopt per maand, kan je moeilijk over een handelsactiviteit spreken. OK, in theorie is er het "regelmatig karakter", maar wat je binnenhaalt is zo miniem, dat je dit niet als handelsactiviteit kan bestempelen, denk ik.
Vandaar mijn vraag naar hoe ik dat moet doen.
Aangeven in uw personenbelasting. Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon verkopen op tweedehands of kapaza en u daar verder niets van aantrekken. OK, deze sites worden inderdaad door de fiscus gemonitored, maar zij gaan echt geen verkopers in het oog houden die 20 postzelgels aan gemiddend €3 per stuk aanbieden, en maar enkele exemplaren per maand verkopen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 mar 2016 12:40

Waarom zou men zijn eigen spullen niet mogen verkopen?

Sluit anders alle rommelmarkten van België
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 03 mar 2016 12:53

Sorry, maar laten we het wettelijk correct houden. Dit blijft een juridisch forum. De raad van Gebruiker21 is misschien goed ingebakken in Vlaanderen, correct is het zeker niet.

Verkoop u op regelmatige basis, dus niet de occasionele internetverkoop of eenmalige rommelmarkt, dan wordt u zelfstandige en dit moet hoe dan ook aangegeven worden voor zowel de personenbelasting als de btw (maar zie hierboven voor de vrijstellingsregeling).


Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 mar 2016 13:07

Verkoop u op regelmatige basis, dus niet de occasionele internetverkoop.
Definieer "regelmatig"... topic starter is van plan om maar met mondjesmaat dingen te koop aan te bieden. Als hij hiervoor een zelfstandige activiteit moet starten, zal hij héél erg snel het faillisement mogen aanvragen ook, vrees ik... Wat gaat hij er ook van maken? Een NV of BVBA? Voor een paar postzegels en sigarenbandjes? :roll:

Dat hij eens langsgaat bij het ondernemersloket en daar info inwint, zou ik zo zeggen. Maar ik vermoed dat die mensen eens zullen glimlachen en de brave man gewoon naar huis sturen... Hij heeft een paar duizend spulltjes waarvan het overgrote deel zonder echte waarde. Als héél die collectie al een paar duizend euro waard is, en hij wil die verkopen over een periode van 10 jaar, dan spreken we over een paar honderd euro op jaarbasis...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 03 mar 2016 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “E-commerce”