Iemand stuurt duizenden mails in naam van mijn bedrijf ....

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

Iemand stuurt duizenden mails in naam van mijn bedrijf ....

#1 , 03 sep 2013 20:07

Een of ander bedrijf gebruikt mijn info@domein.be emailadres van mijn hifi zaak om reclame voor één of andere radarverklikker te sturen.

Hij heeft wel een andere naam als afzender gezet:

"Bart Wevelgem" <info@domein.be>

Ondertussen heb ik al 13641 mailtjes gesorteerd van auto-replies zoals vakantiemeldingen, en mailservers die een mailer daemon reply sturen omdat het bericht niet kan worden afgeleverd. Die gaan dus naar de vermoedelijke afzender volgens de SMTP protocollen, naar ons dus.

In de headers is een IP van Combell vermeld:

Afbeelding

http://whois.net/ip-address-lookup/62.88.6.207" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteraard is combell op dit moment niet meer bereikbaar. Ik zou kunnen mailen naar abuse@combell.be

Maar hoe pak ik deze spammer correct aan ? Er is immers ook sprake van identiteitsfraude gezien hij zich voordoet als mijn zaak.
Heel wat mensen zullen mijn domein onterecht blacklisten, er zal dus commerciële schade zijn.

Hoe kan ik deze mensen juridisch vervolgen ?

Welke stappen moet ik nemen ?

Politie ?
E-cops ?
Advocaat ?

Mijn advocaat zegt mij melding te maken op ecops. Ik kan uiteraard een cd branden met daarop alle emailbestanden direct van de mailserver. Ik host namelijk alles zelf.
Ben nu druk bezig filters aan het schrijven om deze rotzooi uit de inbox te houden en direct de spam apart te zetten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 sep 2013 22:01

Onmiddellijk melding maken via ecops.be. Daarvoor is de site en het team erachter er.

Lightning

#3 , 03 sep 2013 22:13

...Ik host namelijk alles zelf...
...en ook de configuratie van uw mailserver grondig doorlichten.

Reclame

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#4 , 04 sep 2013 00:09

Het verloopt niet via onze mailserver, maar via eentje van euphony ....

Dat is eigenlijk de merde aan SMTP, iedereen kan zich als iedereen voordoen.
We publishen SPF records in DNS om dit te verhinderen, maar niet alle mailservers volgen het SPF framework.

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#5 , 04 sep 2013 01:23

ecops & combell abuse op de hoogte gebracht, nu al bijna 30.000 auto-replies & bounces, vermoed dat ze een groot deel van Belgïë getarget hebben

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#6 , 04 sep 2013 01:45

Deze firma is niet aan zijn proefstuk toe, in 2012 deden ze ook al eens via een ander gespoofed email adres:

http://whocallsme.com/Phone-Number.aspx/08922061140/2" onclick="window.open(this.href);return false;

Hun nogal dom uitziend Reply-to ymail adres werd immers reeds gebruikt voor gelijkaardige spams.
Dat was voor mij nog een header om verder op te googlen.

Destijds ook al via euphony, ze hebben bij euphony dus nog niet geleerd hun mailservers beter te blacklisten tegen gekende spammers.

En ook eens in het Duits, altijd voor dezelfde radarverklikker. De methode is steeds dezelfde: men post een link naar bing met daarin de zoekterm voor de radarverklikker.
Gezien zij de enige zijn die dit merk maken, is er dus maar 1 link in de zoekresultaten.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 04 sep 2013 11:30

Als u als eerste publiek en voortdurend gebruik maakt van uw handelsnaam, komt deze u toe (95 Marktpraktijken).

Wanneer de handelsnaam u toekomt, heeft u het recht derden te verbieden daarvan gebruik te gebruiken op zodanige te maken.

Daarvoor kan u zich wenden tot de voorzitter van de rechtbank van koophandel.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#8 , 05 sep 2013 20:13

Het antwoord van de firma spreekt boekdelen:
Deze mailing vindt volledig buiten ons om plaats.

Wij hebben zelf ook last van deze mails. Slecht voor ons imago en de hosting provider accepteert dit uiteindelijk ook niet.
Een product als dat van ons verkoopt zich niet via mailings, een "gefrustreerde" automobilist die teveel bekeuringen heeft gaat emotioneel naar google en vindt ons dan.

We proberen op alle manieren af te komen van dergelijk, voor ons schadelijke, mailings.
Echter het is niet eenvoudig, de mails komen van verschillende locaties en afzenders.....
Men vermoedt dat er een concurrent (of een ontevreden klant) achter zit.

Het spijt ons dat u hier ook last van heeft en wij hopen dat dit zo spoedig mogelijk voorbij is.

Met vriendelijke groet,
....
Immers:

- het gaat hier om honderdduizenden mails, zoniet miljoenen mails per mailing
- dit impliceert dat er emaillijsten worden opgekocht om aan zulke grote aantallen te komen
- er is een kostprijs aan verbonden om dit op te zetten
- de vorm en layout van deze mails is steeds dezelfde, en men gebruikt vaak euphony als provider
- dit fenomeen vind reeds sinds 2012 plaats en het is duidelijk georganiseerd

Waarom zou iemand al die moeite doen om deze firma zwart te maken door positieve zaken te schrijven zoals:

“Geen snelheidsboetes meer dit jaar”

en

“Dit jaar geen snelheidsboetes meer, want ik heb een legale radar detector (STIG) gekocht.”

Het is duidelijk dat deze firma de enige partij is die voordeel uit deze mailings haalt, zonder het nadeel om vanuit eigen email adres te mailen en dan 40.000 bounced messages te moeten verwerken.

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#9 , 05 sep 2013 20:17

De vraag is dus: moeten we deze firma vervolgen (en dus kunnen bewijzen dat deze firma achter deze mailings zat, wat op zich lastig zal zijn, want het komt van een dynamisch ip, misschien wel vanuit een hotel met gratis wifi waarbij de dader niet op te sporen is), of moeten we euphony aanpakken omdat deze een mailserver in de lucht houden waarmee MILJOENEN mails vanaf één afzendadres gestuurd kan worden, en dit reeds het geval is sinds 2012 en ze dus duidelijk niks geleerd hebben uit eerdere incidenten, want wij hebben meer dan 40.000 mails waarbij euphony betrokken was.

Een beetje slimme provider zet limieten op zodat deze hoeveelheden niet mogelijk zijn.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 06 sep 2013 00:30

Er is natuurlijk ook zoiets als vermoedens. Wanneer u de rechtbank ervan kan overtiigen dat er voldoende sterke vermoedens zijn dat het bedrijf zelf achter de mails zit (en aldus misbruik maakt van uw handelsnaam) kan dat al genoeg zijn voor een veroordeling.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “E-commerce”