Bijzitter verkiezingen

zonnebloem93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bijzitter verkiezingen

#1 , 16 mei 2019 15:11

Hallo,

Even enkele vraagjes:
Ik ben opgeroepen als bijzitter. Echter ben ik fulltime in loondienst, maar heb ik ook een bijberoep. Voor mijn bijberoep zou ik die dag eventueel een sollicitatie mogen gaan doen. Geen opdracht om te werken dus, maar wel een afspraak die me potentieel heel wat inkomsten zal opleveren in de toekomst.
Waarom solliciteren op zondag? Zeer simpel, ik werk 5 dagen per week in loondienst en volg 1 dag per week een opleiding, waardoor enkel de zondag overblijft.
Is dit een geldige reden om niet te hoeven bijzitten? Ik veronderstel dat ik wel een attest van deze werkgever zal moeten kunnen voorleggen dat ik daar geweest ben?

Tweede vraag:
Indien de oproepingsbrief per gewone post werd bezorgd, dan kan men in principe niet bewijzen dat ik deze effectief ontvangen heb.
Kan men mij een boete opleggen zonder dat er enig spoor is van een aangetekende zending?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 16 mei 2019 15:13

Als u niet reageert op de gewone brief, zal u alsnog een aangetekende zending ontvangen. Denkt u dat u de eerste bent die op die manier aan zijn burgerplicht probeert te ontsnappen?

zonnebloem93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2019 15:27

Lees misschien wat er staat?
Ik probeer NIET te ontsnappen aan mijn burgerplicht, maar zit momenteel in een situatie waarbij ik zeer goed alles moet plannen gezien mijn werk en opleiding.

Ik zeg ten eerste dat ik die dag een solliciatie op de planning heb staan die voor mij een grote inkomst kan betekenen naar de toekomst toe en vraag of dit een GELDIGE reden is om niet te moeten bijzitten.
Immers kan die sollicitatie mij heel wat moois opleveren in de nabije toekomst. Als ik moet bijzitten betekend dit dat ik pas een week later het gesprek zou kunnen inplannen, met het risico dat iemand anders deze opdrachten voor mijn neus wegkaapt. Als beginnende zelfstandige kan ik mij dit niet veroorloven.

Ten tweede vraag ik of ik een boete riskeer indien ik geen aangetekende zending heb ontvangen. Geen aangetekende zending is in mijn ogen immers geen bewijs dat ik de brief daadwerkelijk ontvangen heb. Misschien ontvang ik er inderdaad nog wel een, dat kan best. Maar op dit ogenblik is de situatie zo dat ik er nog geen heb gekregen.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 16 mei 2019 15:30


Ik zeg ten eerste dat ik die dag een solliciatie op de planning heb staan die voor mij een grote inkomst kan betekenen naar de toekomst toe en vraag of dit een GELDIGE reden is om niet te moeten bijzitten.
Nee.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2019 15:36

Wat deze brief betreft deze word verstuurt onder de verplichte vermelding 'Kieswet' op de enveloppe.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

zonnebloem93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mei 2019 15:37

Wat deze brief betreft deze word verstuurt onder de verplichte vermelding 'Kieswet' op de enveloppe.
Dat staat er inderdaad op. Maar men heeft toch geen bewijs dat ik deze daadwerkelijk ontvangen heb? Ik heb immers nergens moeten tekenen voor ontvangst.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mei 2019 16:05

hoe kunnen de mensen toch draaien en keren om toch hun burgerplicht niet te moeten doen,
Solliciteren dit is nieuw, en die mensen waar men naar toe gaat die moeten ook niet gaan kiezen.
Ik zou zeggen betaal je boete en je bent ervan af . :roll: :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12837

#8 , 16 mei 2019 16:08

TS gaat in elk geval moeten kiezen, als hij zijn excuus wil voorleggen aan de voorzitter, kan hij moeilijk nog gaan verklaren niets ontvangen te hebben.

zonnebloem93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mei 2019 16:22

Dat is ook de hele reden dat ik vraag of een sollicitatie kans maakt op een geldige reden.... Dus het zou fijn zijn als iemand mij hier gewoon een onderbouwd antwoord op zou kunnen geven.
Zo niet dan waag ik mijn kans te zeggen dat ik niks ontvangen heb.

Is het zo abnormaal dat ik als kleine zelfstandige de voorkeur geef om te gaan solliciteren bij een groot bedrijf dat mij mogelijks tot het einde van het jaar (en wellicht langer) een deftig inkomen kan garanderen? Dit is namelijk de reden dat ik al meer dan een jaar zit te zwoegen om fulltime werken te combineren met studeren. Nu dit veel vroeger dan verwacht iets heel mooi kan opleveren zie ik dit inderdaad niet graag als sneeuw voor de zon verdwijnen omwille van de "burgerplicht".

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 mei 2019 17:55

Je hebt geen schijn van kans dat ze dat gaan geloven. Was er hiervoor een jobaanbieding?Heb jij schriftelijk gesolliciteerd?(aangetekend) Heb jij hiervoor een geschreven uitnodiging van uw mogelijks toekomstige werkgever?

zonnebloem93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2019 12:23

Ik heb een spontane sollicitatie verstuurd per mail en die hebben ze doorgestuurd naar een dochteronderneming van dat bedrijf. Mijn e-mail dateert van begin april en ik kreeg deze week een reactie van de verantwoordelijke binnen het dochterbedrijf dat ze een extra freelancer wel kunnen gebruiken.
De persoon die mij contacteerde werkt ook op freelance basis en stuurde vanaf haar persoonlijke e-mailadres. Er zijn wel verscheidene verwijzingen naar de onderneming zelf en ook de plaats van tewerkstelling binnen die onderneming.
Meer dan dat heb ik niet en als ik het dus goed begrijp dan is dit niet voldoende om aanvaard te worden als geldige reden. Dan weet ik voorlopig genoeg.

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 17 mei 2019 12:48

ALs dat bedrijf u op zondag wil ontvangen kunnen ze m.i. u toch op een tijdstip later of vroeger dan uw brugerplicht ontvangen.

LeenW
Berichten: 12837

#13 , 17 mei 2019 14:15

En er zijn nog zondagen. Het zou toevallig zijn moest dat alleen de zondag van de verkiezingen lukken.

Electo Aeternum
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 mei 2019 13:21

Wat de aangetekende zendingen betreft, in eerste instantie wordt via de gewone post verstuurd, en pas als er geen antwoord komt opgevolgd met een aangetekende zending.
Let wel, 'gewone' post is in dit geval niet helemaal 'gewoon'. Er is al een speciale overeenkomst met bpost, voor post aangaande oproepen.
"Ten gevolge van een akkoord met BPOST uit 1994, moet bij elke briefwisseling die verstuurd wordt aan een mogelijk lid van een stembureau, een modelkaart 227 (formaat van 10 cm hoog X 15 cm breed) gevoegd worden. Deze kaart wordt achtergelaten in de brievenbus van de bestemmeling als deze afwezig is bij de verdeling van de post, en nodigt hem uit om zijn zending te komen afhalen bij de Dienst Verkiezingen van zijn gemeente.
Deze maatregel is een bijkomend middel om het absenteïsme in de kiesbureaus te bestrijden en om een vluggere samenstelling ervan mogelijk te maken. Zij sluit, na overleg met de postontvanger van het plaatselijk postkantoor, geen andere mogelijkheden uit voor de voorzitter van het kantonhoofdbureau, noch voor de gemeente. "
Bron: https://elections.fgov.be/sites/default ... 190224.pdf

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 18 mei 2019 13:27

TS moet een afweging maken tussen de verwachte riante inkomsten die in het vooruitzicht liggen en de modale boete.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Staatsrecht”