vraagjes eerste maal voorzitter stembureau

Vely
Topic Starter
Berichten: 72

vraagjes eerste maal voorzitter stembureau

#1 , 22 apr 2019 09:29

Ik ben opgeroepen als voorzitter van een stembureau (elektronisch stemmen)
ik heb de handleiding voor de voorzitter aan het kiesbureau al eens diagonaal doorgenomen. (https://verkiezingen.fgov.be/medewerkers/instructies)
Er staat dat ik een secretaris dien te kiezen.
Echter, de personen waar ik spontaan aan denk wonen niet in mijn provincie en komen dus niet in aanmerken.
De mensen die ik ken in de buurt hebben allemaal kleine kindjes en val ik dus liever niet lastig met een hele zondag werken.

1. Hoe kan ik dan een (goede) secretaris kiezen? krijg ik hier ergens lijsten van ofzo?
Ik vind veel informatie over de gevolgen als voorzitter en bijzitter bij het niet komen opdagen, maar wat met de secretaris?
Mag ik gewoon iemand aanduiden op basis van een lijst en moet deze maar komen opdagen of heeft deze wel de mogelijk om zonder boete zijn plicht te ontlopen?

2. Wat mag ik verwachten betreffende de communicatie met de overheid? Ik heb bovenste vraag reeds via mail gesteld: verkiezingen@naamvandestad.be zoals vermeld op de oproepingsbrief maar nu een week later nog steeds geen reactie. (Ik ben ongeduldig, weet ik) Op de brief stond ook wel dat communicatie met de post moet gebeuren. (en daar begint de tegenstrijdige informatie al.. waarom een emailadres vermelden als alles met de post dient te gebeuren?)

4. Ik heb de indruk dat de voorzitter alles moet doen?

3. hebben jullie nog tips zodat ik niet verval in toestanden die asperger reeds heeft gezien:
Enkele keren meegemaakt dat voorzitters van naburige stemopnemingsbureau's door het lint gingen (tot en met politie-interventies) omdat er iets niet volgens de kleine regeltjes verliep bij de samenstelling van hun bureau.
De opleiding is voorzien op 13 mei, maar ik ben nu gestresseerd en hoop met zoveel mogelijk informatie mijn stress te verminderen. (Ik werk in het groeipakket (nieuwe wetgeving + nieuw computerprogramma+ fusie met ander fonds) Mijn vertrouwen in de overheid is klein en mijnstressniveau hoog, al van voor de oproeping)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 apr 2019 11:02

Geven ze een opleiding?
Niet nodig te panikeren.
Je kan gewoon een secretaris aanduiden tussen de leden van je bureau.
Het enige dat mis kan gaan is dat de verkeerde ID kaart aan de verkeerde persoon wordt teruggegeven na het stemmen.
Geef die taak aan een bijzitter die er niet al te suf uitziet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2019 11:43

Als je een lid van het bureau aanstelt als secretaris moet je dit lid vervangen door een plaatsvervangend bijzitter.
Je kan ook één van de plaatsvervangende bijzitters als secretaris aanstellen. Je kan eerst vragen of er een vrijwilliger is, anders loot je er één uit.
Er is geen reden om te stressen. Alles zal wel worden uitgelegd op de opleiding.

Reclame

Vely
Topic Starter
Berichten: 72

#4 , 22 apr 2019 22:22

Bedankt voor de antwoorden!
De stress is al een pak minder :D

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 22 apr 2019 22:43

Zeker zorgen dat u alle nuttige telefoonnummers bij de hand hebt.
Help dienst voor de computers - vallen regelmatig uit.
Algemene voorzitter van uw arrondissement / gemeente
Soms is er ook een politiedienst die speciaal voor de verkiezingen zorgt ook die hun telefoonnummer kan nuttig zijn.
Ook wat ruimer denken als u vertraging hebt opgelopen bij opstarten ten minste de mensen die in het gebouw staan of die tot normale einduur al stonden te wachten de mogelijkheid geven om toch te stemmen.

Terug naar “Staatsrecht”