Probleem na tekenen akte

GG1998
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Probleem na tekenen akte

#1 , 20 dec 2023 21:20

Vrijdag 8 december ben ik mijn akte gaan tekenen voor de aankoop van mijn appartement.

Paar maanden geleden kwam ik op een vastgoedwebsite een interessant app tegen. ‘Geen terras’ stond in de beschrijving, wat voor mij niet noodzakelijk een probleem was. Contact opgenomen met de immomakelaar die mij ook nooit over een terras vertelde. Ik vond het appartement goed en ben dus vrij snel overgegaan tot een bod. Bod geaccepteerd.

Bij het overlopen van het compromis bij de immomakelaar zag ik ineens staan ‘slaapkamer met terras’. Mijn immomakelaar zei dat er blijkbaar toch een terras vergund was en dit vond ik enkel positief en dacht ik wel te zien bij het krijgen van de sleutels.

Bij het tekenen van de akte overlopen we de akte waar in staat ‘regularisatie van uitbreiding winkelruimte en 2 dakterrassen’, ‘geen tijdige beslissing’. De notaris vraagt hierop aan de notaris van de verkoper om de goedgekeurde plannen op te sturen. Ik heb de plannen dus voor de eerste keer gezien na het tekenen van de akte. Hierbij staat er wel degelijk dat er een terras is achter mijn appartement. Dit na een verbouwing in 2015. Wanneer ik aankwam op mijn app is er een hellend dak te zien en geen terras. Blijkbaar zijn deze plannen nu verlopen, omdat de werken niet zijn uitgevoerd en gaat het me heel wat kosten om alles te doen zoals op de plannen staan, die nu dus niet meer vergund zijn. (Nieuwe architectkosten, nieuwe bouwaanvraag, uitvoering werken). Het terras moet er blijkbaar zijn omdat de uitbreiding van de winkel wel is gebeurd en een wet in mijn gemeente zegt dat er bij een verbouwing vanaf 2014 een terras moet zijn van minstens 6m2. Er is mij dus een app verkocht met -waarschijnlijk- een bouwovertreding op en ik kan het op deze manier ook niet conform krijgen om te verhuren.

Kan ik de koop ongedaan maken dmv dwaling?

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 dec 2023 10:46

Je bent niet verplicht de voorziene werken in de oude vervallen bouwaanvraag uit te voeren

Reclame

Terug naar “Kopen”