Registratierecht verwarring met "Eerste en eigen woning".

e.m.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Registratierecht verwarring met "Eerste en eigen woning".

#1 , 06 okt 2023 00:51

Hey,

Ik ben wat verward met de regel "eerste en eigen woning" voor de nieuwe registratie rechten en bijkomende kosten van een nieuwe woning.
Ik ben namelijk in het aankoop proces van een nieuwe woning en de verkoop van mijn huidige woning tegelijkertijd.

Dus ik vind die zin wat verwarrend.
Want ja de nieuwe woning zal mijn enigste woning zijn, en neen het is niet mijn eerste aankoop maar wel mijn enigste woning.

De reden waarom ik hier in de war ben is de kosten die eraan verboden zijn. Volgens de bereken tool van bv hypotheek winkel zou dat wel bijna 25.000 Euro meer kosten als het niet je "Eerste en eigen woning" is. Bv: Eerste en eigen woning = Ja = 15.000 Euro / Neen = 40.000.

Is dat gewoon foutieve copywriting en wil het zeggen Enigste en Eigen woning?
Of wil dit zeggen Ja het is je eigen woning maar niet de eerste keer dat je een woning koopt?
Of wil dit zeggen je hebt al een woning maar koopt er nog eentje voor bv verhuur of 2de verblijf?

Het verschil is enorm maar voor mij onduidelijk.

Alvast bedankt

e.m.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2023 01:01

Ik lees intussen hier: https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... nuari-2022

Dat het denk ik geld als enigste woning en dus 3% en niet "eerste" woning.
Ben ik correct?

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 12 okt 2023 20:35

Beste

Enige woning is duidelijk. Je mag geen eigenaar of mede eigenaar zijn van een andere woning in volle eigendom.
Eigen woning betekent dat u er zelf gaat in wonen.
Indien uw huidige woning nog niet verkocht is bij aankoop nieuwe woning zal u geen recht hebben op verlaagd tarief. Maar erbksn wel een terugbetaling gebeuren indien u nadien die woning verkoopt. Raadpleeg uw notaris. U betaalt die sowieso een stevig ereloon dus waarom daar de vraag niet stellen….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”