Niet vergund gesplitst huis gekocht met huurder

Huisgekochmethuurder
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet vergund gesplitst huis gekocht met huurder

#1 , 12 aug 2023 01:29

Hallo forum, ik ben nieuw hier. Ik zit met een vraag. Ik heb een bod gedaan dat goedgekeurd werd. Het probleem is dat de huidige eigenaar de woning onvergund opgesplitst had in 3 eenheden. Momenteel wordt de bovenste dakstudio nog verhuurd met een huurcontract met datum.
Ik zou de woning zelf willen gebruiken, dus kan ik pas zijn opzeg doen zodra de acte getekend is. Zijn opzeg duurt dan 6 maanden veronderstel ik? Is het mogelijk dat deze huurder sneller moet vertrekken? Anders moet ik 6 maanden dubbel betalen. Het duurt schijnt nog 3 tot 4 maanden dat de acte in orde is en dan nog eens 6 maanden wachten. Ik zit er ook mee in dat ik in overtreding ben door het huurcontract te 'moeten' overnemen omdat het om een niet-vergunde opsplitsing gaat en dat ik strafrechtelijk kan vervolgd worden of een boete moet betalen. Hebben jullie tips wat ik kan doen? En wat als de huurder niet weg wilt, want zijn huurbedrag is heel laag? Ik kan er zelf niet gaan wonen zolang hij daar gedomicilieerd is, want anders ben ik samenwonende. En als hij dan schulden heeft of zijn bedrijf gaat failliet, dan word ik mee verantwoordelijkheid als samenwonende.
Alvast bedankt!

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 aug 2023 08:10

Geen voorwaarden in compromis inzake bouwovertredingen ?

Huidige eigenaar kan zijn huurder ook opzeggen ...

Laylala
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2023 11:58

Hallo,
Ik was mijn paswoord vergeten en het lukte niet meer om aan te melden, vandaar dat ik opnieuw geregistreerd ben onder deze naam.
De huidige eigenaar kan de huurovereenkomst opzeggen mits een schadevergoeding denk ik? Het compromis is nog niet opgemaakt. Wat kan hierin vermeld worden? Sorry, ik ben een leek qua huis kopen, ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Groetjes!

Reclame

Laylala
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2023 12:04

Ik denk dat ik vanaf de acte getekend is nog 6 maanden mijn huidige woonst moet huren, vrees ik. Ik betaal momenteel 900 euro per maand, dus dan komt dat duur uit. En dan bega ik wel een overtreding omdat het niet vergund is om de woning op te splitsen. Of zijn er andere mogelijkheden? Praten met de huidige huurder uiteraard, maar die wilt er zo lang mogelijk blijven...

Laylala
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2023 12:55

Is er een gelijkaardig onderwerp in dit forum met tips? Groetjes

Thomas_A
Berichten: 2437
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2023 13:34

Huidige eigenaar kan zijn huurder ook opzeggen ...
Op basis waarvan, Inazuma?

Het kan natuurlijk dat het contract van bepaalde duur is en net zou eindigen, maar dat zou erg toevallig zijn. Indien einde driejarige periode is de opzegvergoeding even hoog.

Laylala
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2023 14:18

Hij woont er al jaren, dus lang contract... Zijn contract loopt niet toevallig ten einde. Is er iets dat ik kan doen? Is het dan wel verstandig om het te kopen?

Thomas_A
Berichten: 2437
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 aug 2023 14:46

Tja, uw bod is aanvaard. Dan is het eigenlijk wat laat om die vraag te stellen.

U betaalt ook niet echt 6 maanden dubbel. De huurder moet vanaf het verlijden van de akte aan u betalen. De aflossing van uw lening is ook geen verloren geld, aangezien de woning van u is.

Franciscus
Berichten: 38739

#9 , 12 aug 2023 20:25

Gezien er nog geen compromis blijkt getekend te zijn kan u alle mogelijke voorwaarden door uw notaris laten bijvoegen ..als verkoper daar mee akkoord gaat.
Voor de rest zie antwoorden boven.

Laylala
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 aug 2023 14:43

Bedankt voor jullie antwoorden! Dus bespreken met de notaris. Welke voorwaarde kan je aanraden? Ik passeerde gisteren langs het huis en de huurder gaf een feestje. Nu kan hij heel het huis gebruiken natuurlijk in plaats van enkel de studio. Ik begrijp hem, ik zou dat ook doen waarschijnlijk. Hij betaalt 300 euro inclusief kosten. Hopelijk gaat hij deze winter de verwarming niet op volle toeren zetten...

eylis
Berichten: 8852

#11 , 13 aug 2023 15:13

U heeft een sterk voordeel dat u kan uitspelen: door die illegale opsplitsing mét huurder, krijgt de verkoper dit moeilijk verkocht :-) Ik neem aan dat u het compromis nog niet getekend hebt.
Vooreerst: vraag ter inzage een kopij van het huurcontract.

Neem een eigen notaris die (eerst ook dat huurcontract bekijkt en dan) onderzoekt hoe u de verkoopsvoorwaarde kan formuleren (in het compromis) dat de verkoper van zijn huurder afgeraakt binnen de 3 maanden, gezien het een onvergunde woonopsplitsing is.
Als hem dat kosten oplevert (bvb X maanden huur terugstorten aan de huurder, moet hij dat maar ophoesten.

Nog een voorwaarde: de huurder moet per direct uit die andere ruimtes blijven omdat hij daar intussentijd schade kan aanrichten .

Welke omschrijving (welke kamers) staat er in het huurcontract van de dakbewoner? Want als er niemand anders woont op de onderste verdiepingen en de huurder feest daar en richt er schade aan, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd.

Maw: de verkoper moet eerst van zijn huurder afgeraken, met een mooie vergoeding zal hem dat wel lukken. Argumenten die hij kan gebruiken: vanaf X datum begint de nieuwe eigenaar hier te verbouwen en gezien dit een onvergunde opsplitsing is, zullen er muren sneuvelen, wordt electriciteit en verwarming uitgebroken en vernieuwd.

Thomas_A
Berichten: 2437
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 aug 2023 18:56

Ik vrees dat er hier onvoldoende rekening mee wordt gehouden dat er een bod was van de TS en dat dit aanvaard is.

De kans dat de verkoper nog extra voorwaarden wil aanvaarden of acties doen is klein. Als de verkoper een topic zou starten, zouden we hem dat ook niet aanraden.

Laylala
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 aug 2023 22:38

Iemand zei me net dat je eigenlijk de opzeg al kan doen zodra het bod getekend is. Klopt dit volgens jullie?

Laylala
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 aug 2023 12:41

Indien de verkoper het bod aanvaardt, komt de verkoop strikt juridisch gezien tot stand, want een bod is juridisch bindend. Dus kan ik nu al de opzeg doen van 6 maanden?

lukasi
Berichten: 1181

#15 , 14 aug 2023 12:53

Als die woning gesplitst is zonder vergunning wat belet dan de eigenaar om nieuwe sloten te steken op zijn woning ?
Je kunt toch geen eisen stellen als je weet dat je appartement niet vergund is voor woonunit?
Of is dit te simplistisch gesteld?

Terug naar “Kopen”