Bewoonbare oppervlakte klopt niet na aankoop

Maia
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bewoonbare oppervlakte klopt niet na aankoop

#1 , 10 feb 2020 17:03

Hallo,

Ik vraag me af of ik nog iets kan doen aan onderstaande situatie.

Ik heb een huis gekocht waarvan de bewoonbare oppervlakte achteraf gezien niet blijkt te kloppen met wat de verkopers aangaven op Immoweb (135m²).
Nu zag ik op het EPC dat het eigenlijk 108m² is. We hadden dit attest voor de aankoop maar hebben toen over het aantal vierkante meters gekeken (ik wist toen nog niet dat dat hierop te vinden was).

Ik ben er redelijk zeker van dat de verkopers dit niet met opzet gedaan hebben maar voel me nu toch wat bedrogen.

Is hier nog iets voor te ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 feb 2020 17:06

Er is een verschil tussen bruto en netto.
Bij bruto (bijna altijd gehanteerd) zijn de diktes van alle muren inbegrepen, soms ook terrassen en balkons.
Kan ook zijn dat de opsteller van het EPC zich vergist heeft. Of bergruimtes ed niet meegeteld.
Het is alleszins geen verborgen gebrek.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 10 feb 2020 18:57

Zolang er geen eenduidige definitie is van het begrip "bewoonbare oppervlakte", zie ik geen mogelijkheid om met goed resultaat iets te ondernemen.

Eigenlijk hebt u een huis gekocht zoals u het gezien heeft, u hebt het volledig kunnen controleren enz... Dan wordt het toch wat moeilijk om te gaan beweren dat u om de tuin geleid werd. :)

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2020 11:46

Zolang er geen eenduidige definitie is van het begrip "bewoonbare oppervlakte", zie ik geen mogelijkheid om met goed resultaat iets te ondernemen.

Eigenlijk hebt u een huis gekocht zoals u het gezien heeft, u hebt het volledig kunnen controleren enz... Dan wordt het toch wat moeilijk om te gaan beweren dat u om de tuin geleid werd. :)
helemaal eens met deze stelling. Het is niet dat er eerst drie slaapkamers waren en dat nu aankoop die derde gaan vliegen is he :D

Maia
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2020 15:21

Zolang er geen eenduidige definitie is van het begrip "bewoonbare oppervlakte", zie ik geen mogelijkheid om met goed resultaat iets te ondernemen.

Eigenlijk hebt u een huis gekocht zoals u het gezien heeft, u hebt het volledig kunnen controleren enz... Dan wordt het toch wat moeilijk om te gaan beweren dat u om de tuin geleid werd. :)
helemaal eens met deze stelling. Het is niet dat er eerst drie slaapkamers waren en dat nu aankoop die derde gaan vliegen is he :D
Nee klopt, maar nu is het wel zo dat wij, indien we het ooit willen verkopen, niet meer 135m² kunnen als oppervlakte kunnen vermelden en dat wel een nadeel is.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 14 feb 2020 15:26

Denkt U?

Ik ben ervan overtuigd dat het huis ok andere kwaliteiten heeft, remember dat u het zelf interessant genoeg vond om te kopen. :) Zoals u het met eigen ogen gezien heeft.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 feb 2020 09:05

U dient het aantal plaatsen en de bewoonbare oppervlakte te vermelden die er zijn op het ogenblik dat u verkoopt
Wat er 10 jaar voordien was interesseert geen mens.

Terug naar “Kopen”