Huurder gebruikt vermeend voorkooprecht.

pieghy
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Huurder gebruikt vermeend voorkooprecht.

#1 , 10 feb 2020 16:11

Aangaande de openbare verkoop heb ik een pv getekend bij de notaris voor de aankoop van het huis. Op 17 januari krijg ik een aangetekend schrijven van de notaris dat de huidige huurder, wegens een vermeend voorkooprecht, het pand onterecht zal aankopen.

Enkele data

1 oktober 2019: te koop aanbieden van het huis op Biddit
4 december 2019: start biedingen Biddit
12 december 2019: einde biedingen Biddit (Ik brengt hoogste bod uit)
20 december 2019: Ik tekent PV bij de notaris
15 januari 2020: Notaris ontvangt aangetekend schrijven dat de huurder gebruik wil maken van het zogezegde voorkooprecht.
20 januari 2020: voorgestelde deadline voor de huurder om te laten weten of hij gebruik maakt van zijn “zogezegde” voorkooprecht.
28 januari 2020: Aangetekend schrijven van de notaris aan Ik dat de huurder zijn vermeend voorkooprecht zal gebruiken.

Dit dossier loopt ook bij de ombudsnotaris, die zeer snel, en met duidelijkheid reageert. Ik stel echter vast dat dit bij de notaris niet zo is. Hij reageert noch op mijn mails, noch op briefwisseling van de Ombudsnotaris. Met begrip voor het protocol van de ombudsman wijs ik op de urgentie van de zaak. Als ik het goed begrijp, maar nog niet werd bevestigd door de notaris omdat er geen reactie komt op mijn mails, is de acte door de huurder reeds getekend.

Ofwel ben ik er helemaal naast maar de situatie is helemaal niet vrij ter interpretatie en is zwart op wit aan te tonen dat mijn rechten als eigenaar, sinds het tekenen van de PV op 20 december 2019, worden geschonden.

Vanaf mijn eerste bod op de openbare verkoop ga ik akkoord met de verkoopsvoorwaarden, toegankelijk voor iedereen. Ik teken een PV onder voorwaarden. Die PV verwijst naar de verkoopsvoorwaarden, cahier des charges. In die verkoopsvoorwaarden is er duidelijk vermelding van een voorkooprecht dat steunt op het huurcontract. Een voorkooprecht, zoals vermeld in het huurcontract, geldt onder voorwaarden. In dit huurcontract staat zwart op wit dat de huurder geen voorkooprecht geniet wegens:
  • openbare verkoop en niet gré à gré (Art 12. huurcontract zij bijlage)
  • Teven is het contract niet meer geldig sinds 13 maart 1999.
    3x stilzwijgend verlengen en het 3x terugvallen op een standaard handelshuurovereenkomst zonder clausule voorkooprecht (contract is getekend op 13 maart 1990)(cf. art.14 wet handelshuur 1951).
Op 20 december 2019 heb ik een compromis getekend. Dit document werd woord per woord voorgelezen door de notaris. Wanneer documenten, zorgvuldig opgesteld door een notaris, niet worden nageleefd door diezelfde notaris… stel ik mij vragen bij de deontologische code van deze notaris.

Ook dit: Tijdens het lopen van deze verkoop is de bevoegde van het dossier, in de week van 13 - 17 januari 2020 gestopt met werken mij notariaat van de notaris.

Bewijsstukken in de bijlage:

Huurcontract, Bail
art. 12
En cas de vente de l’immeuble, de gré à gré, le preneur jouit d’un droit de préférence. A cet effet, le bailleur s’engage à notifier au preneur, par lettre recommandée, le prix et les conditions auxquelles is est disposé à vendre le bien. Le preneur dispose de trente jours à dater de la réception de l’offre du bailleur, pour notifier à celui-ci, par la même voie, son acceptation ou son refus. L’absense de réponse dans les trente équivaut à un refus.

En cas de refus, le bailleur ne pourra toutefois vendre l'immeuble de gré à grè à ue tierce personne, sans en informer le preneur, par letrre récommendé, du prix et des conditions offerts. L e preneur dispose alors d'un nouveau delai de trente jours pour faire une offre égale, auquelle cas l'immeuble lmui sera acquis.
en cas de refus ou d'absence de réponse dans les trente jours, le droit de préférence du preneur est definitivement périmé.


Cahier des charges
p3:
Droit de préemption – Droit de préférence
Pour autant qu’ils soient opposables, le notaire adjuge le cas échéant sous la condition suspensive du non-exercice du (des) droit(s) de préemption ou de préférence de toute personne à qui ce(s) droit(s) serai(en)t attribué(s) en vertu de la loi ou par convention. Le locataire commercial dispose d’un droit de préemtion d'un moi’ suivant bail.
L’exercice de ce(s) droit(s) a lieu dans les conditions et selon le mode que la loi ou la convention prévoient, et qui sont précisés dans les présentes conditions de vente.


PV
p3:
Condition Suspensive
En effet, le présent procès-verbal est signé sous condition suspensive du non exercice du droit de préemption du locataire commercial, lequel dispose d'un mois à dater de ce jour, le tout sauf renonciation officielle à ce droit avant cette date, ainsi qu'il est dit au cahier des charges susvanté.



Aangetekend schrijven van de notaris aan mij ontvangen op 28 januari 2020.

Je vous reviens concernant l’adjudication publique BIDDIT relative à l’immeuble à XXXX.
Je ne partage pas votre avis relativement au droit de préemption tel qu’il a été repris dans le cahier des charges. L’application et l’exercice de ce droit de préemption est une condition de la vente et il appartenait au vendeur d’accorder ou non à la pharmacie ce droit de préemption.

Comme il s’agit d’une condition de la vente, c’est le convention des parties qui s’applique, convention qui s’impose à vous puisque vous avez accepté expressément le cahier des charges en participant à la vente et en signent le PV d’adjudication.

Notez malheureusement que la pharmacie a fait usage de son droit de préemption et que malheureusement la vente ne pourra donc pas avoir lieu à votre profit.


Kan er iemand mij duidelijk maken dat ik er hélémaal naast zit en de huurder effectief dat voorkooprecht heeft?

Hartlijk dank,
pieghy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 feb 2020 17:25

U vergist zich.
Dit is geen openbare verkoop in de wettelijke betekenis van de terminologie.
Het is een online biedproces....en de verkoper had het volste recht om vrijwillig een voorkooprecht toe te kennen aan de huidige huurder. Zelfs als dat niet in het huurcontract stond.
U schrijft zelf dat u met die verkoopsvoorwaarden hebt ingestemd door ze te ondertekenen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2020 17:39

Huurcontract van 13 maart 1990. Duur is negen jaar, met recht op hernieuwing na negen jaar en na de eerste en tweede hernieuwing (telkens na negen jaar).
Eerste hernieuwing 1999
Tweede hernieuwing 2008
Derde hernieuwing 2017 (voor negen jaar).
Huurcontract lijkt mij nog steeds van toepassing te zijn.
Zelfs als geen tijdige huurhernieuwing werd aangevraagd en tot stand kwam, is een nieuwe huur van onbepaalde duur tot stand gekomen, aan dezelfde voorwaarden, dus ook met inbegrip van het recht van voorkoop (art. 1738 BW, Vredegerecht Veurne 14 december 2010; Vred. St.-Gillis 15 juni 1989).

Het betreft m.i. wel een onderhandse verkoop (vente de gré à gré). Het is geen gedwongen openbare verkoop.

Tenslotte, u hebt de verkoopsvoorwaarden, die bepalen dat de huurder een recht van voorkoop heeft, aanvaard.

Reclame

pieghy
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2020 18:09

Huurcontract van 13 maart 1990. Duur is negen jaar, met recht op hernieuwing na negen jaar en na de eerste en tweede hernieuwing (telkens na negen jaar).
Eerste hernieuwing 1999
Tweede hernieuwing 2008
Derde hernieuwing 2017 (voor negen jaar).
Huurcontract lijkt mij nog steeds van toepassing te zijn.
Zelfs als geen tijdige huurhernieuwing werd aangevraagd en tot stand kwam, is een nieuwe huur van onbepaalde duur tot stand gekomen, aan dezelfde voorwaarden, dus ook met inbegrip van het recht van voorkoop (art. 1738 BW, Vredegerecht Veurne 14 december 2010; Vred. St.-Gillis 15 juni 1989).

Het betreft m.i. wel een onderhandse verkoop (vente de gré à gré). Het is geen gedwongen openbare verkoop.

Tenslotte, u hebt de verkoopsvoorwaarden, die bepalen dat de huurder een recht van voorkoop heeft, aanvaard.
het betreft handelshuurwetgeving
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
artikel 14


onderhandse verkoop: zie 2de deel van het artikel in het huurcontract:
En cas de refus, le bailleur ne pourra toutefois vendre l'immeuble de gré à grè à ue tierce personne, sans en informer le preneur, par letrre récommendé, du prix et des conditions offerts. L e preneur dispose alors d'un nouveau delai de trente jours pour faire une offre égale, auquelle cas l'immeuble lmui sera acquis.
en cas de refus ou d'absence de réponse dans les trente jours, le droit de préférence du preneur est definitivement périmé.


Le bailleur verkoopt het via Biddit, en niet gré a gré

Ik ging akkoord met de verkoopsvoorwaarden en een voorkooprecht dat steunt op de huurovereenkomst waaruit blijkt dat de huurder geen voorkooprecht heeft.

m.i.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 10 feb 2020 18:22

Maakt geen verschil.

1. Zie antwoord van Scorpioen: alle contractuele voorwaarden blijven dezelfde (zie verwijzing naar vonnis)

2. Verkopen via Biddit zijn geen openbare verkopen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2020 19:13

Ik heb de handelshuurwet toegepast.
Biddi is wel degelijk een onderhandse verkoop. De verkoper is niet verplicht te verkopen als hij vindt dat het bod niet hoog genoeg is. De verkoop komt dus tot stand als er een akkoord is tussen verkoper en koper. Dit is het verschil met een gedwongen openbare verkoop waar de verkoop tot stand komt zonder het akkoord van de eigenaar.

pieghy
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 feb 2020 23:22

Ik begrijp je standpunt. Waarom is "art. 1738 BW, Vredegerecht Veurne 14 december 2010; Vred. St.-Gillis 15 juni 1989 " een beter argument dan "cf. art.14 wet handelshuur 1951" ? Dit is allemaal best nieuw voor mij. Waarom zouden er 2 tegenstrijdige wetteksten zijn?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 10 feb 2020 23:47

Ik begrijp je standpunt. Waarom is "art. 1738 BW, Vredegerecht Veurne 14 december 2010; Vred. St.-Gillis 15 juni 1989 " een beter argument dan "cf. art.14 wet handelshuur 1951" ? Dit is allemaal best nieuw voor mij. Waarom zouden er 2 tegenstrijdige wetteksten zijn?
Waarom denkt u dat het huurcontract niet meer geldig is????
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pieghy
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 feb 2020 07:24

art. 14 handelshuur 1951

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 feb 2020 11:44

1. Je vergeet dat er een vermoedelijk wel een geldige huurhernieuwing tot stand kwam.
2. Art. 14 Handelshuurwet bepaalt enkel dat, als er geen huurhernieuwing tot stand komt, en de huurder met toestemming van de verhuurder in het pand blijft, er een nieuwe huurovereenkomst tot stand komt. Het zegt niet onder welke voorwaarden dit is, en sluit niet uit dat dit onder dezelfde voorwaarden is als de huurovereenkomst die afgesloten werd. Daarom past men dan art. 1738 BW toe dat bepaalt : "Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.".
Enkel wat de duur betreft wijkt de Handelshuurwet af van art. 1738 BW.
3. Uitspraken van rechters zijn nuttig als inspiratiebron als je wil weten hoe het recht wordt toegepast.

pieghy
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 feb 2020 18:18

Art. 1738. <W 20-02-1991, art. 9> Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.

Handelshuur is een aparte regelgeving dan gewone huur.

Waar vind ik die uitspraken van de rechters?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 feb 2020 19:17

T.Vred. 2012, afl. 3-4, 206
T. Vred. 1989, 284.

pieghy
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 feb 2020 22:47

T.Vred. 2012, afl. 3-4, 206
T. Vred. 1989, 284.
via google vind ik niet meteen iets... Is er een database waar ik moet zoeken?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 feb 2020 11:22

Jurisquare (betalend)
Universiteitsbibliotheek

Terug naar “Kopen”