Kadastraal inkomen herbouwd gebouw

Mr_Weiner
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kadastraal inkomen herbouwd gebouw

#1 , 05 feb 2020 19:25

Ik heb twee jaar geleden een appartement gekocht in een volledig herbouwd appartementsgebouw. De ondertekening van de akte was uiteraard ruim nadat het appartementsgebouw klaar was. Nu krijg ik plots het document 'Aangifte ingebruikname' in de bus. Ik dacht, blijkbaar foutief, dat de bouwheer verantwoordelijk was om het KI te laten bepalen? Er wordt ook gevraagd of de werken uitgevoerd zijn volgens het architectenplan. Iets wat ik ook niet in mijn bezit heb.

Verder ging ik er ook vanuit dat de overheid automatisch deze documenten zelf opstuurde nadat je de akte heb getekend en je dus het appartement daadwerkelijk in gebruik neemt.

Loopt er hier iets fout of was de aangifte toch mijn verantwoordelijkheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2020 11:58

Dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het pand, u bent immers ook diegene die de onroerende voorheffing zal betalen. U kan per eenvoudig verzoek de goedgekeurde plannen van bij de bouwvergunning opvragen bij de gemeente die de vergunning heeft afgeleverd. Kijk goed na of uw entiteit en uw eventuele 'aanhorigheden' in gemeenschappelijke delen (staanplaatsen, berging, kelder...) effectief in werkelijkheid zijn zoals ze op het bouwplan staan en vul de documenten in.

Mr_Weiner
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2020 09:29

Ok, duidelijk. Dankuwel.

Ik heb echter net met FOD Financiën gebeld en zij vertelde me dat ik dit moest melden zodra het gebouw opgeleverd werd (dus niet gekocht). Toen ik vroeg hoe ik dat moest doen aangezien ik niet de bouwheer ben, bleef het stil en herhaalde hij het antwoord. Zeer logisch ... :|

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2020 11:54

dat is inderdaad een beetje een gat in de procedure :D De meeste kantoren schieten in gang voor de aangifte en het bepalen van het KI zodra de bouwheer het einde van de werken gemeld heeft aan de betreffende gemeente. Op dat moment zijn zij vaak nog eigenaar. Ze krijgen dan meestal een stapel formulieren opgestuurd waarmee de aangifte opgeschoven wordt met een aantal maanden. Ondertussen is het meestal verkocht :D

Terug naar “Kopen”