Nieuwbouw appartement. Aansluitingskosten nutsvoorziening factuur vergeten

Arne_86
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nieuwbouw appartement. Aansluitingskosten nutsvoorziening factuur vergeten

#1 , 29 jan 2020 22:49

Midden 2019 heb ik nieuwbouw appartement gekocht in Vlaanderen.
Een paar maanden na de akte, kreeg ik een mail van de notaris met de factuur voor de aansluitingskosten van de nutsvoorzieningen (4800 euro), ze waren deze blijkbaar vergeten.
Moet ik het betalen ?


Ik wist wel dat er nutsvoorzieningen moesten worden betaald, maar dacht dat het al betaald was geweest bij de notaris.

De verkooper/bouwpromotor heeft deze op voorhand betaald en wilt dit aan mij doorrekenen.
De kosten ervan zijn niet vermeld in hun offerte dat ik heb ondertekend. Hierdoor heeft de notaris deze niet aangerekend en heeft mijn bankier er geen rekening mee gehouden tijdens het opstellen van mijn hypothecaire lening.

Dat de bankier er geen rekening mee heeft gehouden is me niet opgevallen omdat het bedrag van mijn lening en eigen inbreng ongeveer hetzelfde was dan de simulatie die ik eerder had laten opmaken. Deze simulatie was gebaseerd op een informeel informatief document waarop de verkoper de kosten simuleerde, hier waren de aansluitingskosten wel op vermeld.

Het is de boekhouder van de bouwpromotor die het einde 2019 heeft opgemerkt.

Moet ik het betalen of hebben zij een fout gemaakt waardoor ik dit niet meer hoef te betalen ?

Zouden ze me toch kunnen verplichten om het te betalen, tegen wanneer moet ik het betalen als zij mij geen datum hebben gegeven ? De bouwpromotor heeft me gevraagd om deze zo snel mogelijk te betalen, maar heeft nadien niks meer van hem laten horen (3 maanden ondertussen). En ik heb het geld niet, dit was niet meer voorzien.

Of waar kan ik terecht om mij hiervoor te informeren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jan 2020 09:00

Gewoonlijk zijn de aansluitingskosten NIET inbegrepen in de koopprijs van een nieuwbouw (Sleutel op de deur) of een appartement.
Lees er uw aankoopcontract en/of de verkoopsvoorwaarden van de bouwheer op na.
Heb al een paar maal tegengekomen dat kopers dit vergeten, om dan na een paar weken/maanden vast te stellen dat hij kelder of kruipruimte onder water staat of omdat er niets meer wegloopt.
soms stuurt de nutsmaatschappij of gemeente zijn rekeningen nogal laat, en heeft de notaris die nu pas ontvangen

Reclame

Terug naar “Kopen”