voorkooprecht huis is onder compromis

canel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

voorkooprecht huis is onder compromis

#1 , 27 jan 2020 15:37

Halo, ik heb een paar vraagjes,
Het ouderlijk huis is verkocht, compromis, met opschortende voorwaarde (lening.;etc)
Het is een huis waar voorkooprecht op is, notaris heeft het bod doorgestuurd en die persoon heeft 1 maand bedenktijd.

Mijn vraag, stel dat die persoon haar lening NIET rond krijgt, wat staat er dan te gebeuren, ook betreffende degene die voorkooprecht heeft?
Deze laatste zal natuurlijk een lager bod doen denk ik... ( hij wil de eigendom kost wat kost) of wat kan er zoal gebeuren?

alvast veel dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 jan 2020 15:52

Die persoon met het voorkooprecht hoeft dat toch niet te weten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

canel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jan 2020 16:07

nee, normaal wordt het bod via notaris doorgestuurd zonder meer;

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jan 2020 16:23

Normaal heeft men voorkooprecht aan dezelfde prijs als de effectieve koper. Hij hoeft dus geen bod te doen maar gewoon af te wachten op een nieuwe koper.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2020 09:19

Als de voorkoopgerechtigde (de gemeente of zo?) zijn voorkooprecht wil toepassen dan moeten ze dat doen terwijl het pand op het e-voorkooploket staat. Zij kopen dus dat pand aan de prijs uit de compromis of ze kopen het niet.

Als dan later de verkoop af slaat, dan komt de woning terug op de markt. Is er dan opnieuw een compromis, dan komt het opnieuw op het e-voorkooploket.

De meeste notarissen zetten trouwens het pand maar op het e-voorkooploket als duidelijk is of alle opschortende voorwaarden voldaan zijn. Meestal een ruime maand voor het verlijden van de akte.

canel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2020 11:25

Het is verkocht via een IMMO

Terug naar “Kopen”