Opstijgend vocht in huis, wie is verantwoordelijk?

W247
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opstijgend vocht in huis, wie is verantwoordelijk?

#1 , 17 jan 2020 14:23

Hallo,

Nieuwsgierige vraag omdat we zelf op zoek zijn naar een woning.

Vrienden van ons hebben net na de aankoop van een huis een probleem met opstijgend vocht vastgesteld. Volgens hun heeft de vorige eigenaar en de makelaar bewust die informatie achtergehouden en is het probleem zelfs opzettelijk gecamoufleerd.

Enfin, ik neem het zekere voor het onzekere en ben me dan maar wat gaan inlezen op een paar pagina's daarover op de site van Aquatec https://www.aquatec-vochtbestrijding.be ... end-vocht/ en https://www.aquatec-vochtbestrijding.be ... eeft-131/ .

Alleen weet ik niet hoe dat dan juridisch zit en wil ik dat toch wel weten. Op die site staat wel wat uitleg, maar dat zijn geen advocaten maar vochtbestrijders. Vanaf wanneer kan je als koper niks meer doen aan verborgen gebreken? En wat als zoals bij onze vrienden achteraf blijkt dat ze in 't zak gezet zijn?

Akelig verhaal hoor. We zijn ineens een pak minder enthousiast in onze eigen zoektocht :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 17 jan 2020 14:53

Je zal moeten bewijzen dat het 'verborgen gebrek' moedwillig is verstopt.

In de meeste gevallen is dat zeer moeilijk, een kostelijke procedure slag en nooit geen zekerheid dat je wint.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 jan 2020 16:06

Daarom is het altijd zeer belangrijk dat er altijd een deskundig iemand bij een pandbezoek aanwezig is Dat kan iemand zijn die in de bouwwereld actief Is. Is er zo niemand in de familie of vriendenkring, neem dan een architect. Die kost wel geld, maar je spaart het later mogelijks dubbel en dik uit :D
Ik doe dit nog regelmatig. Vorige week nog 2 huizen bezocht. Levert me regelmatig een fles drank of een doos pralines op.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 17 jan 2020 16:48

................ .................
Ik doe dit nog regelmatig. Vorige week nog 2 huizen bezocht. Levert me regelmatig een fles drank of een doos pralines op.
Niet vanwege de verkopers, mag ik hopen? :shock:

Maar inderdaad, de investering van zelfs 100 of een paar honderd € voor het advies van een kenner is meestal goud waard, is het niet om vervelende gebreken te ontdekken, dan toch dikwijls tenminste om de prijs naar beneden toe te masseren. :).

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 jan 2020 20:17

[

Niet vanwege de verkopers, mag ik hopen? :shock:


[/quote]

Natuurlijk niet

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2020 11:05

Voor regio Zuid West Vlaanderen neem je daarvoor de renovatiecoach mee;
https://www.warmerwonen.be/renovatiecoach

De eerste keer is gratis, daaropvolgende keren 50 euro per uur excl

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 22 jan 2020 21:45

Je moet daar geen kenner voor zijn, de ouderdom van de woning herkennen is voldoende.

Oude huizen, probleempjes
Nieuwe huizen, minder probleempjes

Er wordt natuurlijk fel overdreven, typisch menselijk. Kijk maar naar de topics hier, Mensen kopen een huis van een paar honderdduizend euro en zijn dan kwaad omdat ze een probleempje van een paar duizend euro niet gezien hebben. Onlangs nog een topic gelezen van een afvoer buis met een knik erin. Breek de vloer open, pak het slecht stuk eruit en leg de vloer terug. Dat kost minder als € 1000, als je het laat doen, €100 als je het zelf doet.

Hetzelfde met opstijgend vocht, als je het zelf doet, heb je voor een paar honderd euro een volledige woning geïnjecteerd. Zie onderstaande link, product werkt echt en moet niet onder druk ingespoten worden. https://www.dryzone.be/nl/product/dryzone-injectiegel

Terug naar “Kopen”