EPC & PID kosten, 10 jaar na aankoop?

Geur
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

EPC & PID kosten, 10 jaar na aankoop?

#1 , 16 jan 2020 10:17

10 jaar geleden hebben wij onze woning gekocht, die toen nog in opbouw was. 1 jaar later zijn wij ook effectief ingetrokken in deze woning. 2 dagen terug stond ineens de architect & veiligheidscoördinator, die destijds was aangesteld door de aannemer, voor de deur met een map. Deze map bevatte een EPC (nog 2 jaar geldig tot 2022) en een Postinterventiedossier (PID). De man was gehaast, had dit voor ons in orde gemaakt & wou het maar even langs brengen. Ikzelf hoefde verder niks te doen als dit enkel bijhouden bij de rest van de documenten van het huis.

Echter bleek in diezelfde map ook nog een envelop te zitten met een factuur van € 907,00 (incl. BTW) voor de afwerking van deze dossiers, volgens overeenkomst nog wel?!?. De aannemer van toen kwam ook heel uit de lucht gevallen toen ik hem hiermee confronteerde & de notaris kon me niet direct verder helpen, maar vond het wel een "rare" toestand.

In de akte van de notaris staat wel degelijk dat de pid-kosten ten laste van de koper zijn, en hierin waren deze vastgelegd op € 300,00 excl. BTW, maar zijn deze ook reeds betaald geweest d.m.v. cheque. Tevens staat in deze akte dat de verkoper zich er toe verbind dit PID binnen de 2 maanden na definitive oplevering over te maken aan de koper.

Omtrent het EPC wordt beschreven dat de verkoper reeds een verslaggever aangesteld had voor aanvang van de bouwwerken en er zich toe verbind deze, door zijn toedoen en op zijn kosten, een EPB-aangifte in te laten dienen bij het Vlaams energieagentschap. Ook verbindt hij er zich toe om binnen een maand na deze aangifte een kopie over te maken aan de koper.

Nu, 10 jaar later, wordt ons dit dus pas overhandigd en vergezeld van een factuur van meer dan € 900,00! Dit lijkt me niet de normale gang van zaken en ook zou, naar mijn weten, alle betalingen reeds lang afgehandeld moeten zijn. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 jan 2020 13:42

Als er 10 jaar voorbij zijn valt er niets meer te vorderen. Verjaard. U moet zelf die verjaring inroepen.
Dus factuur om die reden protesteren.

Voor de rest lijkt het mij allemaal nogal imaginair.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Geur
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2020 18:32

Als er 10 jaar voorbij zijn valt er niets meer te vorderen. Verjaard. U moet zelf die verjaring inroepen.
Dus factuur om die reden protesteren.

Voor de rest lijkt het mij allemaal nogal imaginair.
Dit was ook mijn eerste gedacht, jammer genoeg is die "10 jaar" misschien iets te ruim afgerond daar we momenteel nog maar begin 2020 zitten. Het zal eerder iets meer dan 9 jaar geleden zijn dat de akte bij de notaris werd getekend. De werken waren wel reeds begonnen, echter de oplevering zal dus nog later geweest zijn.

Misschien juist door die verjaartermijn die er dus wel zat aan te komen, dat hem in actie is beginnen schieten... Ik heb de betreffende persoon alleszins niet meer kunnen bereiken. Ik wou mezelf ook iets meer informeren alvorens hem te confronteren met de feiten die ik reeds wel weet en waar ik de nodige documenten van kan voorleggen.

alvast dank voor de snelle reactie

Reclame

Terug naar “Kopen”