10 jaar geleden hebben wij onze woning gekocht, die toen nog in opbouw was. 1 jaar later zijn wij ook effectief ingetrokken in deze woning. 2 dagen terug stond ineens de architect & veiligheidscoördinator, die destijds was aangesteld door de aannemer, voor de deur met een map. Deze map bevatte een EPC (nog 2 jaar geldig tot 2022) en een Postinterventiedossier (PID). De man was gehaast, had dit voor ons in orde gemaakt & wou het maar even langs brengen. Ikzelf hoefde verder niks te doen als dit enkel bijhouden bij de rest van de documenten van het huis.
Echter bleek in diezelfde map ook nog een envelop te zitten met een factuur van € 907,00 (incl. BTW) voor de afwerking van deze dossiers, volgens overeenkomst nog wel?!?. De aannemer van toen kwam ook heel uit de lucht gevallen toen ik hem hiermee confronteerde & de notaris kon me niet direct verder helpen, maar vond het wel een "rare" toestand.
In de akte van de notaris staat wel degelijk dat de pid-kosten ten laste van de koper zijn, en hierin waren deze vastgelegd op € 300,00 excl. BTW, maar zijn deze ook reeds betaald geweest d.m.v. cheque. Tevens staat in deze akte dat de verkoper zich er toe verbind dit PID binnen de 2 maanden na definitive oplevering over te maken aan de koper.
Omtrent het EPC wordt beschreven dat de verkoper reeds een verslaggever aangesteld had voor aanvang van de bouwwerken en er zich toe verbind deze, door zijn toedoen en op zijn kosten, een EPB-aangifte in te laten dienen bij het Vlaams energieagentschap. Ook verbindt hij er zich toe om binnen een maand na deze aangifte een kopie over te maken aan de koper.
Nu, 10 jaar later, wordt ons dit dus pas overhandigd en vergezeld van een factuur van meer dan € 900,00! Dit lijkt me niet de normale gang van zaken en ook zou, naar mijn weten, alle betalingen reeds lang afgehandeld moeten zijn. Kan dit zomaar?