Aankoop van verhuurde woonst

Sarah S.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aankoop van verhuurde woonst

#1 , 13 jan 2020 12:24

Hallo,

Iets dat me niet geheel duidelijk is: wij staan op het punt een bod uit te brengen op een woning in Vlaanderen. Die woning wordt momenteel verhuurd.

Info over die verhuurovereenkomst:
- De huurovereenkomst wordt gesloten voor een periode van 3 jaar, met ingang op 1 juni 2017 en 3 jaarlijks verlengd (3-6-9). Huidig huurcontract valt onder de wetgeving op de huurcontracten voor hoofdverblijfplaats van de huurder.

Wij zouden de woning niet als opbrengsteigendom gebruiken, maar als eigen woonst. Als het bod geaccepteerd wordt, zouden wie in april ongeveer eigenaar worden van dit huis. Hoe gebeurt de opzeg voor dit huis? De overeenkomst dateert van vóór 2019 en opzeg gebeurt volgens federale huurwet. De verkoper beweert het volgende: "1 juni 2020 loopt de eerste 3 jaar af. Je kan voor die termijn opzeggen met drie maanden." Na research online lees ik verschillende informatie.

Mijn vraag: kunnen wij de opzegtermijn van drie maanden laten ingaan vanaf dat we eigenaar zijn (april; dus 2 maanden voor einde huurovereenkomst (1 juni 2020)). Of kunnen wij de opzeg pas laten ingaan vanaf dat die eerste drie jaar verstreken zijn (dus opzeg start op 1 juni 2020, en wij kunnen het huis betrekken op 1 september 2020). Wij zouden dus als nieuwe verhuurder de huurovereenkomst stopzetten op grond van "zelf betrekken door verhuurder". Dus: vanaf wanneer kunnen wij dit contract stopzetten - vanaf dat we eigenaar zijn of na verstrijken 3 jaar overeenkomst?

Aansluitend: de eigenaar heeft geen plaatsbeschrijving laten opmaken. Wordt aangeraden dit te laten opnemen in de compromis?

Met dank,
Sarah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 jan 2020 12:40

De opzeg voor eigen bewoning is 6 maanden , en geen 3, en die beginnen te lopen van na uw opzeg, die je pas kan geven nadat je eigenaar bent geworden (dus na de akte).

Sarah S.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2020 12:44

Dag Mava105, dank je voor je snelle antwoord. Ik dacht dat opzeg van 6 maanden enkel geldt bij een langdurig contract (>3 jaar). Dit contract is er eentje van 3 jaar, waarna verlengingen kunnen.
Of zie ik dit fout?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2020 18:22

De opzeg moet gegeven worden drie maanden voor 1 juni 2020. Dus voor 1 maart.
U kan met de verkoper afspreken dat hij de huur opzegt.
Anders zal u een opzeg van zes maanden moeten geven.

Terug naar “Kopen”