Ik raak mijn huis kwijt, al veel geïnvesteerd in het huis wat ik ging kopen.

Eva Brando
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Ik raak mijn huis kwijt, al veel geïnvesteerd in het huis wat ik ging kopen.

#1 , 13 jan 2020 04:19

Beste, ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Ik sta op het punt mijn huis kwijt te raken.

Ik ben 1,5 jaar geleden vanuit nederland naar belgie toe gekomen, sinds 2 maanden sta ik er ook ingeschreven.

Ik had een leuk huis op het ook in de weekendzone maar kon deze niet kopen. Een goede kennis had geld en zocht een investering. Zei heeft het huis gekocht met de intentie het aan mij te verkopen, in de tussentijd hadden we een tijdelijk huurcontract maar wel ook schriftelijke afspraken over de verkoop.

In de afgelopen 1,5 jaar heb ik het onderhoud zelf gedaan het is een chalet uit 1774 in slechte staat. 3 nieuwe ramen geplaatst, 2 muren gesoleerd/extra schoten geplaatst, grotendeels geschilderd binnen en buiten en kleine andere aanpassingen. Mijn vriend en ik hebben hier veel weekenden geklust.

Ik ben samen met de eigenaar naar een notaris gegaan om een koopacte te laten opstellen, ik betaal haar af met rente ipv de bank.

Nu 3 weken voor de afgesproken datum heeft zij door persoonlijke omstandigheden/een andere visie van vriendschap duidelijk gemaakt dat de verkoop niet doorgaat. Ik ben alles aan het regelen en heb ook netjes elke maand betaald.

Het is haar eigendom maar er zijn duidelijke bewijzen dat er intentie was om het te verkopen aan mij, ik heb niet voor niks zo veel verbouwd op eigen kosten.

Wat zijn mijn rechten kan ik het aanvechten dat de verkoop doorgaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 13 jan 2020 12:19

Ga met de schriftelijke afspraken naar een advocaat voor advies omtrent de afdwingbaarheid van de verkoop. Mondelinge afspraken zijn waardeloos daar je ze normaliter niet bewijzen kan.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 jan 2020 12:25

Hopelijk heb je facturen van de door u bestelde en uitgevoerde werken.
Was er een ingaande plaatsbeschrijving?
Let wel op: in een chalet kan je u normaal gezien NIET domiciliëren/inschrijven

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 13 jan 2020 12:27

Met facturen ben je niets: zonder instemming van de eigenaar uitgevoerde werken zijn niet invorderbaar.

Als er een ingaande plaatsbeschrijving is kan de eigenaar de herstelling in de oorspronkelijke toestand vorderen.

Eva Brando
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2020 10:39

Bedankt voor de reacties!

Nee er zijn geen facturen van de werkzaamheden. We hebben alles zelf gedaan in de weekenden en vakanties, ook met veel eigen materialen.

De eigenaar heeft weer groen licht gegeven maar met nieuwe voorwaarden voor de verkoop. Er is een voorschot betaald aan de notaris. Kan ze nu nog de verkoop stopzetten?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 30 jan 2020 17:03

Dan is er toch een compromis opgesteld door notaris????

Terug naar “Kopen”