Koper trekt zicht terug na schriftelijk bod

Julisa1210
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Koper trekt zicht terug na schriftelijk bod

#1 , 16 sep 2019 10:29

Hallo

half juni werd er een schriftelijk bod uitgebracht op het huis van mijn moeder. De weken erna werd er heen- en weer gecommuniceerd tussen onze notaris en deze van de kopers ivm de nodige documenten. Begin augustus ging de notaris van de kopers op vakantie en lag het hele proces stil. Met als gevolg: de kopers hebben vorige week aangegeven niet langer het huis te willen kopen.

We hebben begrepen dat er nu 2 opties zijn
- de kopers alsnog dwingen het huis aan te kopen via de rechtbank, maar dan zouden we voor minimum 1 jr vertrokken zijn
- een schadevergoeding vragen (waartoe de kopers blijkbaar bereid zouden zijn). Onze notaris stelde voor om 2 maand huur te vragen gezien er 2 maand verloren is gegaan. Maw 2 * KI van 900€ ipv de koopsom van 375.000, wat ik belachelijk weinig vind om onder een wettelijk bindend contract onderuit te komen.

Is er een wettelijke richtlijn mbt schadevergoeding voor het verbreken van een aankoop?

Alvast bedankt

Vanessa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 16 sep 2019 10:43

Gewoonlijk wordt 10% geëist.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2019 11:20

Zie:
http://www.belgischrecht.be/fiches_deta ... cat=7&id=6

Link ook door in de tekst zelf.
Zo heeft u een overzicht van oplossingen en/of hindernissen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 16 sep 2019 11:45

U schrijft dat er
1. een schriftelijk bod uitgebracht is
2. heen en weer gecommuniceerd is,
maar ik mankeer overal
3. dat het bod ook door de verkopers aanvaard is, zonder bijkomende voorwaarden...

Hebben jullie het bod aanvaard, en tijdig ?

En bijkomstig, een schadevergoeding van 2 x 900 € zou inderdaad aan de heeeel lage kant zijn.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2019 12:13

U schrijft dat er
1. een schriftelijk bod uitgebracht is
2. heen en weer gecommuniceerd is,
maar ik mankeer overal
3. dat het bod ook door de verkopers aanvaard is, zonder bijkomende voorwaarden...

Hebben jullie het bod aanvaard, en tijdig ?

En bijkomstig, een schadevergoeding van 2 x 900 € zou inderdaad aan de heeeel lage kant zijn.
Inderdaad TS vermeldt nergens dat zij de verkoop hebben aanvaard. Ook niet dat een schadevordering in de overeenkomst staat; indien niet ook geen schadeclaim. Enkel dat de beide notarissen in overleg waren, dus zeker nog geen akkoord.

Julisa1210
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2019 11:44

Hallo allen

dank voor de reacties. We hadden het bod geaccepteerd. Met communiceren bedoel ik het opstellen van de documenten tot ondertekening.
We moeten de verkoop nl ook voorleggen aan de vrederechter gezien mijn moeder onder bewind staat

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 18 sep 2019 12:36

" We hadden het bod geaccepteerd."

Aangezien uw moeder onder bewind staat en daarom een tussenkomst van de vrederechter noodzakelijk is konden jullie dat bod niet aanvaarden.
Zolang de vrederechter geen toestemming geeft is er geen sprake van een aanvaard bod.

De enige correcte procedure in dergelijk geval is de ondertekening van een eenzijdige aankoopbelofte door de potentiële koper welke beperkt is in de tijd (meestal drie maanden). Na toestemming van de vrederechter wordt de akte dan verleden binnen de TWEE maanden (geen VIER!). Er wordt ook geen klassieke compromis meer opgemaakt.

Blijkbaar kent uw notaris zijn werk niet...of u hebt iets niet goed begrepen.

nb: hebt u de koper voorafgaandelijk duidelijk ingelicht dat het een verkoop via de vrederechter is?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Kopen”