Verdeelrechten in Brussel na doorgeven deel aan kinderen

Peje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verdeelrechten in Brussel na doorgeven deel aan kinderen

#1 , 14 aug 2019 18:29

Hallo, excuses voor de nogal vreemd geformuleerde titel.

Ik zou het huis van mijn grootouders willen aankopen, gelegen in Brussel. Twee jaar geleden werd dit overgezet op naam van mijn moeder en haar broer.

Na het overlijden van mijn grootmoeder, die vruchtgebruik had, zou ik het huis willen kopen.
Mijn ouders willen me hierbij helpen door hun deel over te zetten op mij en mn zus (mits betaling van 3% taks).

Ik zou dan het deel van mijn zus en van mijn nonkel afkopen.
Ik ben hiervoor bij een notaris langsgeweest, maar deze dacht initieel dat ik enkel 1% op het deel dat ik van mijn zus afkoop moet betalen, en voor het andere deel onder het 175000 euro abattement in Brussel val. Dit blijkt dus niet mogelijk omdat ik dan al deels eigenaar van het huis ben.

Wat ik niet begrijp, is waarom ik niet gewoon 1% moet betalen op de totale som om mijn zus en nonkel af te kopen, wat mij volgens onderstaande info het geval lijkt te zijn?

https://fiscaliteit.brussels/nl/registratierechten2

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”