Huis kopen, dan splitsen om deels terug te verkopen

dACla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis kopen, dan splitsen om deels terug te verkopen

#1 , 05 aug 2019 12:42

Wij zijn een koppel met 3-jarig zoontje en zouden graag een klein huis kopen. Het betreft een totaal te renoveren kleine hoevewoning van ong. 105m². De prijs is ong. 100,000, verwachte renovatiekost ook nog eens dat bedrag. Als aannemer kan ik die kost laag houden door veel zelf te doen.

Aangezien ik kostwinner ben, mijn vriendin momenteel geen job heeft en onze keuzes in 't leven ervoor zorgden dat er geen spaarcentjes zijn, kunnen we die €200,000 niet lenen bij de bank :(

Maar misschien is er een uitweg... Als aannemer huur ik met een aantal collega-aannemers en vrienden een ruimte voor stockage van onze materialen. De kosten worden gespitst naar gebruik van oppervlaktes. Dit kost ons gezamenlijk zo'n 500 eur. Daarom is het idee ontstaan om het eerder vermeld huis samen aan te kopen met een vzw of cvba-structuur. Als groep van zelfstandige ecologische aannemers dachten we er sowieso aan een structuur op te zetten om als 1 identiteit naar buiten te kunnen treden. Om dit te financieren denken we dan aan eigen middelen, aandelen, een kleine lening van de bank, etc... Op zich is dit nog een avontuur om uit te zoeken. Mijn vraag gaat daar dus niet zo zeer hier over, we gaan ervan uit dat we dit op poten gezet krijgen.

Het idee is na aankoop de woning in 2 te splitsen. Woontechnisch gezien kan dat niet al te veel problemen opleveren (zo laat de structuur van de woning bv 2 aparte ingangen toe). De vzw/cvba/... kan na aankoop 1 deel aan ons verkopen. Een lening voor een half huis en renovatielening voor een totale waarde van €100,000-€120,000 is voor ons wel mogelijk. Dit bedrag kan dan terug naar de cvba vloeien om aandeelhouders, kredietverstrekkers deels terug te betalen. Bovendien kan de cvba het andere deel basic renoveren waardoor er ruimte vrijkomt voor stockage, workshops, etc... Zo valt op termijn ook de kost van het huurpand voor stockage van onze materialen weg..

Onze vragen zijn:
* Kan je een totaal te renoveren huis aankopen om het dan in dezelfde (niet gerenoveerde) staat op te splitsen in 2 huizen? De renovaties verlopen dan later. We weten dat de gemeentes daar ook iets over te zeggen kunnen hebben, maar vroegen ons af of er hieromtrent juridische basisregels zijn.
* Is er een minimum grootte die een huis dient te hebben? Na opsplitsing rest er ons als familie van 3 nog zo'n 55m². Voor ons geen probleem, we love tiny houses :D
* Heeft er iemand ervaring met een gelijkaardige situatie en wat zijn eventuele aandachtspunten?

Alvast bedankt om met ons mee te denken!

Daniël & Clara

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 aug 2019 17:24

Je zal zo wie zo een bouwtoelating moeten aanvragen met architect. En een basisakte laten opstellen door een notaris.

dACla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2019 11:17

Hallo Mava,

Bedankt alvast voor je reactie! Van de bouwaanvraag/- bouwtoelating was ik me bewust. Als cvba hebben we dus na aankoop en bij opsplitsing van de woonst ook een basisakte nodig. Even gegoogeld wat dat dan wel inhield en daar het volgende over gevonden.

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... Y1gj5SVv3s

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 aug 2019 12:40

Spreek er uw notaris over aan. Enkel hij kan een dergelijke akte maken. Afhankelijk van het gebouw kan dit een boekje worden van een 20tal bladzijden tot een boek van wel 100 blz. en meer. Kan wel wat kosten, zeker als je maar met 2 mede-eigenaars bent. De totale kosten worden immers gedeeld door het aantal eigenaars.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 06 aug 2019 16:37

Misschien een slechte opmerking, maar wie begint er nu aan zo'n avontuur zonder enig kapitaal / enige buffer?

Ik denk persoonlijk dat de kosten (zoals altijd..) hoger zullen uitvallen dan gedacht en dat dat toch nog een lastige situatie zal worden om dat allemaal rond te krijgen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet kan lukken (in plaats van splitsing kan je ook bijvoorbeeld gewoon huur aanrekenen aan bepaalde derden?)

Ook rekening houden dat 2x een overdracht doen ook registratiebelasting met zich meebrengt, hoewel 3/5de daarvan wel terug kan gevorderd worden.

Terug naar “Kopen”