Vraag ivm aankoop huis en lening.. Met 2 geleend maar alleen kopen?

Kim__
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee
Locatie: Hasselt

Vraag ivm aankoop huis en lening.. Met 2 geleend maar alleen kopen?

#1 , 01 aug 2019 19:08

Hallo allemaal!

Ik ben samen met mijn vriend een lening aangegaan voor een sociale woning.
Nu blijkt dat mijn vriend niet mede eigenaar kan worden van de woning aangezien hij 1/6de bezit (door sterfte vader, wij wisten dit niet).
Aangezien de leningsakte op beide namen staan en maar één van beide (ik dus) eigenaar kan worden, wil de notaris van vastgoedservice geen akte verlenen.
Nu moet ik dus zelf op zoek naar een notaris.
Enkel mijn naam mag in de koopakte staan..


Nu zijn we natuurlijk wat van slag aangezien we al een keuken hebben aangekocht en onze huur is opgezegd..

Weet er iemand of dit in orde komt en of er extra kosten gaan zijn nu?

Is er dan nu een weigering?

Ik wist dat ik bij een sociale lening enkel alleen kon lenen aangezien mijn vriend iets bezit (wisten wij dus pas toen we ons gingen inschrijven) , maar ze zeiden dat als ik via een gewone bank zou gaan dat wel met 2 ging.
Nu blijkt dat ook een soort van sociale lening te zijn, en zei zijden dat dit geen kwaad kon. Maar dus wel voor die van de sociale lening, hij voldoet niet aan de voorwaarden!

Wij wouden uiteraard achteraf mijn vriend bij mij laten bijwonen, de beste manier is denk ik door te trouwen of wettelijk samen te wonen, niet? :)

grtjs!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kim__
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee
Locatie: Hasselt

#2 , 02 aug 2019 06:04

Niemand? 🥺

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 02 aug 2019 16:01

Leeft moeder nog? Woont die nog in het huis?
Die voorwaarde 'geen eigendom bezitten' is niet van toepassing als het gaat om een blote eigendom. Wat meestal het geval is als één van de ouders is overleden.
Bovendien : men kan tegenwoordig geen lening voor een woning aangaan als men geen mede-eigenaar wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 02 aug 2019 16:04

Kim, nu begrijp ik tevens uw vraag of het kan dat hij dit wegschenkt aan jullie kind.
Maar nogmaals : als hij slechts 1/6 blote eigendom heeft in de ouderlijke woning ( hij heeft dus nog 2 broers/zussen en moeder leeft nog ) is die regel van ' bezit' niet van toepassing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 04 aug 2019 21:34

Kim, heb een PB gestuurd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 05 aug 2019 18:02

Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”