Huis zelf verkopen

Justme37
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis zelf verkopen

#1 , 28 jul 2019 20:08

Mijn huis staatnog niet te koop maar omdat we willen bouwen zou deze binnenkort te koop staan. Via via al iemand geïnteresseerd en direct goed bod gehad. Ons huis is om volledig te strippen en te renoveren. De koper gaf direct goed bod en we moesten niets in orde brengen (keuring electriciteit enz). Want hij gaat toch alles zelf vernieuwen. Mag ik het dan ook verkopen zo zonder attesten? Op wat moet ik letten als ik toch beslis om aan hem te verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 28 jul 2019 20:34

Nee, je kunt niet buiten de wettelijke verplichtingen (mits enkele uitzonderingen).

https://www.vlaanderen.be/een-woning-verkopen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2019 20:51

Neem eens contact op met je gemeente. Zij zullen je wegwijs maken hoe je een woning kan verkopen voor renovatie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 28 jul 2019 21:35

. Mag ik het dan ook verkopen zo zonder attesten? Op wat moet ik letten als ik toch beslis om aan hem te verkopen?
Dat mag. Laat dit wel expliciet in de verkoopsovereenkomst plaatsen.

builder
Berichten: 189

#5 , 28 jul 2019 21:47

Het AREI (Art. 276bis) voorziet in het specifieke geval dat u vermeldt, inderdaad een vrijstelling van de elektrische keuring:
  • Art. 276bis Controleonderzoek van laagspanningsinstallaties bij de verkoop van een wooneenheid
    02 Modaliteiten van het controleonderzoek
    ...
    Indien de verkoper en koper overeenkomen dat een controleonderzoek van de elektrische installatie overbodig en nutteloos is omdat de koper het gebouw gaat afbreken of de elektrische installatie volledig gaat renoveren is de verkoper verplicht dit akkoord in de authentieke akte te doen vermelden.
    De verkoper is verplicht in de authentieke akte te doen vermelden dat de koper de Algemene Directie Energie, Afdeling Infrastructuur schriftelijk moet informeren van de afbraak van het gebouw of van de volledige renovatie van de elektrische installatie. Deze laatste maakt aan de koper een dossiernummer over en verzoekt hem haar een proces-verbaal van controle toe te zenden van zodra de nieuwe elektrische installatie in gebruik wordt genomen.
    ...
De koper dient dit dus wel te melden bij de FOD Economie, Algemene Directie Energie, Afdeling Infrastructuur.

Terug naar “Kopen”