Nieuwe eigenaar huurhuis / huurders blijven in pand en nu naar vrederechter

Blaatpraat
Berichten: 3791

Re: Huurcontract en opzeggingstermijn na aankoop van een huis

#16 , 19 jul 2019 17:35

Ik kan mij vergissen maar m.i. is dit steeds 6 maanden onafhankelijk van het feit of die overeenkomst geregistreerd is of niet. Gezien die advocaat die 3 maanden bevestigt ga ik ervan uit dat dit correct is.
Dan vergist u zich inderdaad. Hetgeen TS meldt, is correct. De opzeg bedraagt hier 3 maand.

Maar goed, TS mag zich inderdaad voorbereiden op het vredegerecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 19 jul 2019 19:50

Wat een mierenneukerij. een notaris dagvaarden voor de rechtbank voor 1 dag te laat uitbetalen.
Maar er is toch iets dat niet klopt hier.
Aankoop op 03.06.2019, en notaris zou al gedagvaard zijn dixit TS
Aangezien de vorige eigenaar het geld voor 3 dagen (volgens haar) een dag later heeft ontvangen heeft zij een klacht ingediend en moet mijn notaris voor de rechtbank verschijnen.
Heb nog nooit justitie zo snel weten werken, zelfs nite bij snelrecht :mrgreen:

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#18 , 29 jul 2019 20:47

@Blaatpraat: ik denk inderdaad ook dat ik naar vrederechter zal moeten stappen. Heeft u enig idee wat de prijzen hiervoor zijn en aangezien ik heel de tijd lees dat de huurder een "zwakker partij" is en aangezien mijn huurder nog met 3minderjarig kinderen is.. ben ik bang dat de vrederechter de huurders zal "beschermen". Mijn huurder zprak in haar bericht ook van "ik heb ook rechten en vooral omdat ik alleenstande moeder ben met 3kinderen". Dat de huurders de zwakke partij is ben ik helemaal niet mee eens, spijtig genoeg wordt dit vaak geschreven.

Het is zo dat mijn echtgenoot in het buiteland woont en onze gezinshereniging is goedgekeurd en hij moet zo dringend mogelijk naar Belgie komen, vooraleer zijn visium vervalt namelijk op 06/10/2019. Hiervoor heb dan ook een woning nodig anders gaan wij weer problemen hebben met zijn identiteit. Ik kan eventjes bij mijn ouders wonen samen met mijn echtgenoot maar dit is natuurlijk voor max 1 maand of 2.

Reclame

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#19 , 29 jul 2019 20:54

Copromi werd getekend in 03/2019 en de huurders wisten heel goed dat ik het huis aankocht voor eigen gebruik en ik had ook duidelijk gezegd om iets te zoeken. Maar helaas ... zij zou niets vinden volgens haar en nu zou zij dan ook met haar 3kinderen naar het buitenland vertrokken zijn van 01/07/2019 tem heden. Voor mij is dot inverantwoordelijk zijn en ik zou het enorm jammer vinden als deze huurder beschermd zou worden voor haar onverantwoordelijk gedrag. :(

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#20 , 29 jul 2019 21:39

Beste,

Op 03/062019 heb ik een huurwoning aangekocht en ik had al bij het tekenen van mijn compromis vernomen van de makelaar dat de huurovereenkomst niet geregistreerd is en dat de huurders nog 3maanden de tijd zouden hebben op in het woning te verblijven. Op 03/06/2019 heb ik ook meteen mijn aangetekende brief verstuurd met mijn huuropzeg. Ik mijn brief stond duidelijk dat deze termijn inging van 01/07/2019 tem 30/09/2019.

Op 07/06/3019 krijg ik een tegenbericht van de huurders dat zij het niet eens zijn met de huuropzeg van 3maanden en dat zij als alleenstaande moeder van 3kinderen ook rechten heeft, volgens haar zou zij 6maanden in de woning mogen verblijven. De woning werd door de vorige eigenaar verhuurd aan een "vriendenprijs" (zoals zij het had vermeld in haar brief).

Al snel kwam ik achter dat de huurders haar huurcontract heeft laten registreren op 06/06/2019 dus NA ontvangs van mijn aangetekende brief. Hiervoor ben ik naar de advocaat geweest om wettelijk in orde te zijn en hij heeft bevestigd dat opzeg van 3maanden correct is en zelf heeft hij ook een brief gestuurd naar de betrokkene om dit te melden.

Hierna heb ik ook op advies van mijn advocaat een bericht gestuurd met geindexteerde huurprijs aangezien ik belachelijk weinig ontving voor de woning en enige manier om huurprijs omhoog te trekken was door deze te indexeren. Maandelijks wordt er 550€ Betaald voor een woning met 3slaapkamers. Nu blijkt het dat de huurder op reis is van 01/07/2019 tem heden en mijn brieven heeft zij niet ontvangen. 2de maand huurgeld heb ik wel ontvangen maar dit is de niet geindexeerde huurprijs dus zit zij nu ook met achterstallen.

Ik vermoed dat ik spijtig genoeg naar de vrederechter zal moeten stappen maar op bijna elke site lees is dat de huurder De "zwakkere partij" is. Hiermee dat ik mij natuurlijk zorgen maak in hieverre ik dit kan winnen. Ik zou de mensen langer in huis huis laten moest dit voor mij niet zo belangrijk zijn MAAR ik zit met een echtgenoot in het buiteland en ons gezingshereniging is goedgekeurd. Zijn visium is geopend tem 06/10/2019 en hij moet zo snel mogelijk naar Belgiê komen, aangezien ik geen woning heb voor ons zou dit een groot probleem zijn om identiteit te kunnen bekomen in België. Wij kunnen 1ste maand wel bij mijn ouders wonen maar wij hebben hierna wel een woning nodig.

Kunnen jullie mij vertellen waarop ik moet letten, wat ik riskeer door naar een vrederechter te stappen, hoe lang dit kan duren en natuurlijk wat de kosten zijn... Alvast hartelijk bedankt voor de gene die mijn post lezen en tips geven!

Mvg

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 30 jul 2019 08:38

Iedereen heeft recht op zijn betaald verlof. Reis was mogelijks al lang, geboekt, nog van voor de verkoop van het huis. Had jij dan de verloren kosten betaald? Ik zou die dame aanraden naar de VR te stappen, en wegens uitzonderlijke omstandigheden (het niet tijdig vinden van een woning) een verlenging van de opzegtermijn te vragen. Zeer veel kans dat ze die krijgt.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 30 jul 2019 08:48

Kon je nite verder gaan met uw reeds geopende item?
viewtopic.php?f=54&t=103876
Een huurder met wat haar op zijn tanden kan terug bijten. Dat weet je toch. Een huurder heeft ook recht op verlof, mogelijks al langer geboekt.

bambipower
Berichten: 1034

#23 , 30 jul 2019 12:12

Met een compromi kan je als huurder moeilijk rekening mee houden. Opzeg gaat pas in vanaf je aangetekend de opzeg verstuurt, dus na aankoop.

Als verhuurder zou je moeten weten dat zeer close timelines veel risicos inhouden. Ik ben akkoord met wat mava zegt. Huurder zal van vrederechter een verlenging krijgen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 30 jul 2019 12:34

Wanneer werd de akte zelf eigenlijk ondertekend? Heb je na die datum uw aangetekende opzegbrief verzonden?

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#25 , 30 jul 2019 14:16

Akte werd getekend op 03/06/2019 en aangetekende brief werd die dag zelf (na het tekenen vd akte) verstuurd...

Wat betreft haar vakantie hebben jullie zeker wel een punt! Helemaas mee eens. Als ik naar de vrederechter ga en mijn huurder krijgt toch een verlenging heeft het voor mij dus weinig zin..

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#26 , 30 jul 2019 14:20

@bambipower ik ben eigenlijk nooit verhuurder geweest. Dit is mijn eerste aankoop en omdat ik weinig wist van de rechten van huurders ben ik dan ook naar advocaat gegaan op te horen of ik effectief correct zat met mijn opzegggingstermijn maar blijkbaar maakt het niet uit of de eigennaar correct handelt als de huurders toch beschermt worden :(

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#27 , 30 jul 2019 14:37

Ik ben nooit een verhuurder of een huurder geweest aangezien ik nog bij mijn ouders woon.

Fortuin
Berichten: 1013

#28 , 30 jul 2019 15:42

Enig pragmatisme van beide kanten is niet meer dan correct. U gaat er niet van sterven als die persoon 15, 30 of 45 dagen "te laat" uit een woning gaat, zolang men maar de huur correct doorbetaald en het kot niet afbreekt.

Wanneer je een woning koopt met huurder, dan zou men toch moeten weten dat die mensen niet zoals een hond op straat gezet kunnen worden. En zeker een familie met kinderen. Dat is uw verplichting als verhuurder, althans tijdelijk. Maar ze zullen uiteraard wel moeten verhuizen. En dat zullen ze wel doen.

CityBird
Berichten: 792

#29 , 30 jul 2019 15:55

Kunnen jullie mij vertellen waarop ik moet letten, wat ik riskeer door naar een vrederechter te stappen, hoe lang dit kan duren en natuurlijk wat de kosten zijn... Alvast hartelijk bedankt voor de gene die mijn post lezen en tips geven!
Je riskeert daarmee niets. De kans dat de vrederechter de huurder daar laat wonen lijkt mij heel klein. Hoe lang dat gaat duren en wat je aan kosten mag verwachten gaat sterk afhangen van hoe die huurder meewerkt.

Als je zelf een dossier indient ben je er met een 50-tal € vanaf. Via een advocaat zit je al snel tussen de 500-1000€. Voor een uitspraak moet je ongeveer op een maand rekenen.

De huurder kan na deze uitspraak echter in beroep gaan in eerste aanleg. Je bent dan weer minimum een maandje ouder.

De vrederechter of rechter in eerste aanleg zal de huurder nog een periode toekennen (een extra maand BV) om het pand te verlaten. Doet de huurder dit niet dan zit je meteen met een deurwaarder. Kosten lopen dan al snel op tot over de 1500€.

Krijgt de deurwaarder dit zelfs niet voor mekaar door druk uit te oefenen dan zit je met gedwongen uitzetting, verhuisfirma, desnoods politie inclusief de nodige dramavoorstellingen. Kosten lopen dan al snel op richting 4000€ vanwege die verhuisfirma.

Je kan die kosten nadien verhalen op de huurder wat echter dikwijls een probleem is omdat het inkomen van de huurder veel te laag is om daar iets te kunnen halen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#30 , 30 jul 2019 16:43

Je kan pas naar de vrederechter stappen, nadat je de huurder aangetekend in gebreke hebt gesteld en hem de nodige tijd hebt gegeven om te reageren. en uit te voeren wat je vraagt

Terug naar “Kopen”