Bod zonder opschortende voorwaarde gedaan; heb ik een termijn om lening in orde te krijgen?

DiamondChase
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bod zonder opschortende voorwaarde gedaan; heb ik een termijn om lening in orde te krijgen?

#1 , 20 mei 2024 12:18

Dag allemaal,

Ik heb een bod zonder opschortende voorwaarden gedaan op een pand.
Ik ben 100% zeker dat ik aan een lening kan geraken (ik heb namelijk 50% van de waarde van het pand in een portfolio van obligaties en indexfondsen steken) dus dit is geen probleem.

Aan de andere kant zou ik toch graag de Vlaamse Woonlening gebruiken (al heb ik vernomen dat dit vanuit de verkoper niet gewenst is omwille van de vaak ellenlange wachttijden) om dit te bekostigen.

Aldus,
is er een bepaald termijn zoals bij een opschortende voorwaarde (4 weken?) bij een bod zonder opschortende voorwaarden?

Bedankt

Thomas_A
Berichten: 2425
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2024 12:35

Een termijn voor wat?

Uw bod zonder opschortende voorwaarden is definitief. U moet gewoon zorgen dat u uw financiering in orde krijgt tegen dat de akte wordt verleden.

DiamondChase
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2024 13:02

Is er een bepaalde maximale periode tussen accepteren van bod door verkoper en het verleden van de akte?

Wat ik hiermee bedoel is; stel dat ik een compromis teken, ik ga langs bij de Vlaamse Woonlening, maar na 3 maanden administratieve vertraging nog steeds geen antwoord, desondanks dat ik sowiso in aanmerking kom voor een Vlaamse Woonlening en ik voldoende inkomen en vermogen bezit om zowel bij de Vlaamse Woonlening als bij de bank aan te kloppen voor een lening?

Ik neem aan dat de verkoper ook zo snel mogelijk zijn geld wil hebben

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6881

#4 , 20 mei 2024 13:23

Wat is er voorzien in geval wanbetaling en/of vertraging?

DiamondChase
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2024 17:12

Zo ver zit ik helaas nog niet.
Ik heb enkel een bod gedaan op de vraagprijs zonder opschortende voorwaarden maar ik neem aan dat ik (ten laatste) eind deze week definitief antwoord krijg.

bosprocureur
Berichten: 6881

#6 , 20 mei 2024 17:29

Uw bod is definitief gedaan, geen termijnen vastgelegd.

In elk geval, vanaf de aanvaarding dus, is er nog uiterlijk vier maanden om de akte te laten verlijden, of minstens de verkooprechten te betalen.

Sirkii
Berichten: 5458

#7 , 20 mei 2024 21:20

Na aanvaarding wordt de compromis getekend. Dit gaat snel: ook een makelaar kan tekenen. Dan na maximaal 4 maanden de akte en registratie. Verkoper zal terecht boter bij de vis willen en betaling van de verkoopsom eisen. Dit staat normaliter zo in de compromis: bij annulatie tot 10% kostenvergoeding.

Compromis is niet vrijblijvend maar contractueel bindend.

Je bod dwingt je na aanvaarding tot die compromis tenzij je in je bod al opschortende voorwaarden gestipuleerd had die in de compromis overgenomen werden.

NB Ik zou als verkoper nooit een koper accepteren die bekomen van lening opschortend wil: maak eerst je financieel huiswerk.

gert_v
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mei 2024 23:55

Als uw bod nog niet is aanvaard kan je uw bod nog intrekken of wijzigen en er bijv. voorwaarden aan toevoegen

Franciscus
Berichten: 38723

#9 , 21 mei 2024 20:30

Als het bod aanvaard is dan is er een overeenkomst over zaak en prijs.
De compromis is in feite de koopoverdracht tss koper en verkoper en is de verbinding tussen deze.
De akte bij de notaris maakt de compromis (verbinding) tegenstelbaar tegenover derden.

Terug naar “Kopen”