Schatter

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

Schatter

#1 , 22 sep 2023 07:11

Nog een laatste keer graag wat advies.
Ik deed een bod op een huis, met opschortende voorwaarde die 2 weken geldig was.
Tijdens die 2 weken, kreeg ik van 3 banken een mondeling akkoord dat een lening zeker haalbaar was.
Ondertussen zijn de 2 weken vd opschortende voorwaarde reeds verlopen en kreeg ik gisteren bevestiging vd bank dat mijn dossier goedgekeurd was door het hoofdkantoor. Dus ik ging ervan uit dat de lening in orde was.
Nu blijkt dat ik nog document moet invullen voor de schatting, dat zal bepalend zijn of schatter ter plaatse komt of het gewoon via het systeem kan.
Wat zijn de gevolgen hiervan indien de schatter de waarde van het huis lager bepaald dan mijn bod?

Aankoop huis 235 000 - bedrag dat geleend w 190 000.
Dus onder gedwongen verkoop wil de bank garantie dat het huis verkocht w aan 190 000 denk ik dan.

Klopt mijn redenering?

Wat als het huis bv maar op 210 000 geschat w ipv 235 000?

Alvast bedankt

limelight
Berichten: 232

#2 , 26 sep 2023 17:01

Voor dergelijk bedrag komt er hoogstwaarschijnlijk geen schatter aan te pas. Meestal gewoon op basis van de beschrijving en foto's.
En ik zie niet in waarom een bank je geen 190 zou geven voor een pand dat 210 waard zou blijken te zijn. Het zou anders zijn moesten ze je 190 lenen voor een pand dat 170 waard is.

Lanox
Berichten: 3536
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2023 17:48

Uw vraag gaat over de interne keuken van een bank. De meeste leden hier gaan daar geen zicht op hebben. Degene die daar wel zicht op hebben mogen daar waarschijnlijk niet over communiceren. Wat u en ik een logische redenering vinden, is niet noodzakelijk dezelfde logica die een bank volgt.

Dus ik zou zeggen uw kristallen bol heeft evenveel kans op succes als de mijne.

Reclame

basejumper
Berichten: 4661
Locatie: Diest

#4 , 26 sep 2023 21:18

Beste

Als u schrijft dat u een formeel akkoord kreeg van een kredietverstrekker dan vermoed ik dat u een wettelijk verplicht document ‘kredietaanbod’ ontving. Uw krediet is dan goedgekeurd. Voor zover het uw eerste woning betreft bestemd voor eigen bewoning (niet voor verhuur) dan lijkt me uw dossier een probleemloos dossier te zijn. Alvast in termen van leenbedrag versus aankoopwaarde. In de meeste banken komt daar trouwens geen schatter aan te pas.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”