Aankoop huis

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

Aankoop huis

#1 , 06 sep 2023 17:55

Beste,

Ik heb het tegenbod aanvaard van de verkoper, dus het bod tot aankoop is aanvaard en op papier ondertekend door beide partijen (4/9).
Nu kreeg ik nog geen compromis door van het immokantoor, dat zou er mss ten vroegste op 11/9 zijn, als de notarissen niet op zich laten wachten.

De opschortende voorwaarde is het verkrijgen van een lening voor bepaald bedrag en bedraagt 14 dagen te rekenen vanaf 4/9.
Maar om een lening aan te vragen, heb ik een compromis nodig zegt de immotheker.

Letterlijk staat er: de verkoop wordt als definitief beschouwd bij het vervullen vd opschortende voorwaarde binnen de vermelde termijn en zal de onderhavige overeenkomst overgemaakt worden aan de notarissen.

Nu mijn vraag:
Moet ik dan ook letterlijk kunnen aantonen dat ik reeds een lening heb of over een lening kan beschikken?

Alvast bedankt voor de feedback

Thomas_A
Berichten: 2415
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2023 19:48

U moet niet kunnen aantonen dat u een lening heeft of kan krijgen. Het is omgekeerd: als u nog vanonder de verkoop wil uit geraken, moet u aantonen dat u geen lening kan krijgen.

Ik heb beide keren dat ik een woning heb gekocht op voorhand met de bank overlegd welk bedrag haalbaar zou zijn. Daar heb je geen compromis voor nodig.

Lanox
Berichten: 3536
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2023 23:03

U moet niet kunnen aantonen dat u een lening heeft of kan krijgen. Het is omgekeerd: als u nog vanonder de verkoop wil uit geraken, moet u aantonen dat u geen lening kan krijgen.

Ik heb beide keren dat ik een woning heb gekocht op voorhand met de bank overlegd welk bedrag haalbaar zou zijn. Daar heb je geen compromis voor nodig.
U heeft op geen enkel moment de mogelijkheid om dit te bespreken met de dienst die deze beslissing moet nemen. Uw locaal kantoor kan dit mondeling toegezegd hebben om finaal toch het deksel op de neus te krijgen, het zou niet de eerste keer zijn.

Reclame

basejumper
Berichten: 4661
Locatie: Diest

#4 , 09 sep 2023 00:19

‘U heeft op geen enkel moment de mogelijkheid om dit te bespreken met de dienst die deze beslissing moet nemen. Uw locaal kantoor kan dit mondeling toegezegd hebben om finaal toch het deksel op de neus te krijgen, het zou niet de eerste keer zijn’

L’anox dit is niet correct. Bij een aantal (groot) banken hebben de statutaire kantoordirecteurs kredietbevoegdheden. Ik heb 24 jaar dossiers tot 750.000 euro goedgekeurd. Bij zelfstandige agenten wordt de beslissing inderdaad elders genomen. En immotheker heeft al helemaal geen bevoegdheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”